En förlorad oskuld

IMG_8645Bokmässan, bokmässan, bokmässan. Vad ska man säga?

Jag är frälst. Jag önskar att mitt liv bestod av bokmässor som avlöste varandra. I alla fall om man får åka hem till landet och vila lite emellan.

Vi åkte på torsdagen. Vi fick vända någon gång på grund av glömda saker, stanna på A6 i Jönköping för inköp av nödvändigheter i sista minuten, körde en stor del av vägen i mörker och var trötta båda två. När vi kom fram till lägenheten vi hyrde av en släktings bostadsrättsförening fanns det liksom inte så mycket annat att göra än att stupa rätt i säng.

Fredagen kom, och jag nästan studsade till bilen i min iver. Nu skulle jag inte bara få träffa alla fina människor i förlaget, utan även min bok. Forsdansen. I rykande färsk och alldeles verklig version. Jag tänkte mig att jag i lugn och ro skulle bläddra i den och liksom ta in texten en gång till, men jag hann knappt komma fram till montern innan jag blev ombedd att signera den. Så första gången jag öppnade den var det alltså för att (med ganska grovt hjärnsläpp) skriva något klokt i pärmen. Det kändes bra men lite förbjudet. Man får ju för tusan inte kladda i en bok!

https://cdn1.cdnme.se/4717386/8-3/temporary-image1475081290919_57ebf30c2a6b229b65b28b63.jpghttps://cdn3.cdnme.se/4717386/8-3/temporary-image1475081548677_57ebf40d9606ee32c975ea8c.jpg

Efter det bar det av till debutantbloggträffen där jag träffade både mina fina bloggkollegor, gamla debutantbloggare och läsare. Mycket trevligt!

https://cdn1.cdnme.se/4717386/8-3/temporary-image1475081431578_57ebf398ddf2b323a904c878.jpghttps://cdn1.cdnme.se/4717386/8-3/temporary-image1475081328844_57ebf331e087c3708ec760ca.jpg

Resten av dagen försvann i ett virrvarr av monterhäng och försök att hitta tid för att vandra runt på den stora (jag skojar inte, jag gick vilse mer än en gång) mässan. Jag var även med i radio och fick prata lite om min bok. Det kändes kul. Eftersom jag knappt hunnit debutera än var jag inte inbokad till något annat prat.

På lördagen skulle jag klä ut mig till Tova, min huvudkaraktär. Ett ganska smart drag av mig, för man ser inte så överdrivet utklädd ut när man ska föreställa en nutida människa, så jag kunde glida runt som vanligt. Förutom med väldigt snyggt hår som jag passade bättre i än mitt riktiga. Var typ avundsjuk på mig själv. Fick till och med en komplimang av en stor bloggerska om mitt vackra hår och då önskade jag mer än någonsin att peruken liksom kunde växa fast i huvudet. Nåväl, under eftermiddagen var det signeringsdags. Jag hade signerat många böcker innan för det kom hela tiden folk till montern och köpte boken, så jag kände mig rätt rutinerad vid det laget. Dock hände det otänkbara under den timmen. Forsdansen sålde slut! Varenda ex såldes, och jag lyckades inte ens få med mig ett eget hem. Tur att upplagan är större än så. Jag är femtio procent lättad över att det gick så bra för boken på mässan, men femtio procent orolig och förväntansfull för hur den ska tas emot av läsarna.

https://cdn1.cdnme.se/4717386/8-3/temporary-image1475081394885_57ebf3732a6b220d9508b759.jpghttps://cdn2.cdnme.se/4717386/8-3/temporary-image1475081950170_57ebf5a09606ee32c975ea93.jpg

https://cdn2.cdnme.se/4717386/8-3/temporary-image1475081470924_57ebf3bfe087c3709599872b.jpghttps://cdn3.cdnme.se/4717386/8-3/temporary-image1475081523830_57ebf3f42a6b220d4838d1e0.jpg

Strax efter signeringen drabbade mig insikten om att bokmässan var slut för mig för den här gången. Det kändes lite som när man klivit ur en riktigt rolig karusell. Man ville bara åka ett varv till med en gång. Dock hade jag lite bråttom, och vi hade bestämt oss för att ta in på hotell över natten för att lyxa till det lite och ha nära till festligheterna.

Och festligheter blev det! Trerättersmiddag på Park med förlaget och sedan fest halva natten. Ena sekunden trängdes jag med kändisar vid baren, och andra sekunden sög jag i mig visdom från andra författare och gamla debutantbloggare vid förlagets lite mer avskilda bord. När kvällen var slut för mig tog jag hissen upp till vårt fina hotellrum och somnade gott.

Söndagen tillbringades i lugn och ro på hotellet, och i bilen hem. Väl hemma möttes jag av en gnistrande stjärnhimmel, en råbock och två älgar som pallade äpplen i vår trädgård. Jag gjorde upp eld i vedspisen, packade upp alla böcker jag köpt och funderade i stillhet på hur många dagar det egentligen är kvar till nästa mässa.

Vad jag lärt mig av bokmässan inför nästa år:

  • Var där längre! Nästa år åker jag alla fyra dagar. Två dagar var helt enkelt inte nog.
  • Gör allt ännu mer. Mer utklädnad, mer spex och köp ännu fler böcker. Jag trodde att min skörd var stor, men där hade jag fel, upptäckte jag när jag såg alla andras.
  • Bo centralt. Vi hyrde som sagt lägenhet i förorten, och trots att det var smidigt att åka emellan var det ännu bättre att ha promenadavstånd till allt. Dessutom kändes det lite extra lyxigt att bo på hotell, och lite lyx förtjänar man ibland! Vi funderar starkt på att boka Park nästa år också.
  • Boka inte in för mycket. Det är svårt som det är att hinna med att promenera bland montrar.
  • Ha koll på andras scheman. Särskilt de man planerar att hälsa på.
  • Ta med matsäck. Var ej imponerad av maten eller priserna som erbjöds inne på mässan.

Och förlåt att göra dig besviken Camilla, men min fästman höll faktiskt på att krocka med en viss Herr Guillou som for fram som ett expresslok. Gissa om vi skrattade åt det sedan?

Nu väntar en intensiv tid. Idag och imorgon ska jag träffa tidningar som ska göra reportage om mig och Forsdansen. På lördag slår jag på stort med releasefest (ganska hastigt planerad) och övrig tid ska jag nervöst invänta den stora massans åsikter. En kartong med många exemplar av boken är på väg hem till mig, och i övrigt går Forsdansen nu att beställa. Den finns i skrivande stund på Bokus, och snart även på de andra stora boksidorna.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En förlorad oskuld

  1. Camilla Linde skriver:

    På något sätt känns det ändå bra. Ordningen återställd i världen liksom🙂

  2. Hannibal skriver:

    Asch, va fan, det är ju ändå Jannes mässa…!

  3. emmavallin skriver:

    Låter roligt och intensivt. Lycka till!

Kommentera

