När drömmen blir verklig

Charlotte CederlundJag har drömt om att bli författare sedan jag var tio år gammal. I mer än tjugo år har jag närt en önskan att få skriva och ge ut böcker. Att vara en del av bokvärlden. I teorin är jag det nu. Jag har gett ut en bok och har en till på väg. I teorin lever jag drömmen, ändå känns det inte riktigt så.

Jag vet att jag kände mig lite som författare när jag skrev på förlagsavtalet. När jag bollade frågor mellan författarförbundet och förlaget kände jag mig liksom viktig. Likaså när jag gjorde min allra första tidningsintervju någon vecka innan boksläppet. Men sedan dess har den där känslan inte riktigt infunnit sig.

Anledningen heter föräldraskap. Som ni nog vet vid det här laget födde jag mitt första barn en vecka innan Middagsmörker släpptes och lagom till mitt ”big moment” var jag så fokuserad på ungen att jag knappt märkte att det hände. Jag ammade mig igenom releasedagen. Bokstavligt talat. När min man kom in med paketet från förlaget som innehöll min alldeles egen bok satt jag med sonen i famnen så min man fick packa upp boken och hålla fram den så att jag kunde se. När DN-recensionen kom ammade jag också liksom när förlaget ringde och sa att det skulle bli ljudbok. Jag har alltså i princip ammat mig igenom mitt debutant-år så här långt och jag kan lova att det inte gör särskilt mycket för författarkänslan.

Men. Så blev det Bokmässa.

Om jag har drömt om att bli författare sedan jag var tio år gammal så har jag drömt om attbokmassan4 åka till Bokmässan som författare sedan jag var femton. Ni kan ju därför gissa hur höga mina förväntningar var inför årets mässa. Och otroligt nog överträffades de.

På Bokmässan kände jag mig nämligen äntligen som en författare. Jag fick se min bok på en jättestor poster i entrén. Jag fick träffa läsare och bokbloggare som gillar boken. Jag fick prata fantastik med massor av andra fantastikförfattare – både i Fantastikgränd och på seminarier. Jag fick signera böcker. Jag fick en kram av en ung läsare. Jag fick gå på förlagsmiddag. Jag fick träffa de andra Debutantbloggarna och ett gäng andra författare/författaraspiranter som jag känner från bokmassan5etern. Jag fick ha ett par spännande, författarrelaterade möten. Och. Jag fick en namnskylt som gav mig tillträde till Speakers Lounge där de hade orimligt stora chokladbollar som var helt gratis.

Bokmässan var verkligen allt det jag hade hoppats på, en oas av författarlyx i mitt annars ganska så ensamma författarliv. Jag skojar inte när jag säger att jag redan längtar till nästa och jag unnar verkligen alla författaraspiranter att i framtiden få uppleva det jag fick uppleva i år!

 

Om du vill se fler bilder från min Bokmässa kan du kika in på min blogg där jag gjort en liten bildbomb!🙂

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Bokmässan, Charlotte Cederlund, Debut, Middagsmörker. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till När drömmen blir verklig

  1. Anna skriver:

    Om några år är det min tur, hoppas jag😛

  2. Marina skriver:

    Jag blir så sjukt inspirerad av era upplevelser från Bokmässan. Eller jag blir inspirerad av allt ni skriver och är helt säker på att även jag kan lyckas i framtiden.
    Jag har skrivit klart min första roman och håller för fullt på att redigera den.

    Tack för inspirationen.

    • charlottecederlund skriver:

      Vad kul att höra att vi inspirerar!🙂 Med din inställning är jag också övertygad om att du kommer att lyckas, den egna drivkraften är oerhört viktigt! Spännande att du redigerar – det gör jag också just nu, för mig går de trögt – hur går det för dig?😛

Kommentera

