Lördagsenkät: Om du fick ge ett skriv/läs-råd till dig själv som liten, vad skulle det vara?

Charlotte CederlundCharlotte: Att inte sluta skriva. Nu var jag knappast liten när jag gjorde det, snarare tonåring. Men jag slutade skriva för att annat i livet pockade på och det tog tio år innan jag började igen. Under de tio åren tänkte jag ofta på skrivandet men försökte aldrig börja igen, det var inte förrän jag färdigutbildat mig och hunnit jobba ett par år som jag återupptog skrivandet. Och då var det svårt och gick trögt, men framförallt kändes det som att komma hem. Jag hade nog inte riktigt fattat hur mycket jag hade saknat det förrän jag började igen. Så jag borde helt enkelt aldrig ha slutat!

 

 

Profilbild

Anna: Att ha tålamod. Det har aldrig varit min paradgren, men i och med hela bokskrivargrejen har jag fått träna mycket på det. Allt handlar om att jobba hårt, och att fortsätta jobba hårt även när det känns trögt. När en idé känns tillräckligt rolig är det värt det, för känslan av att stå med utkast 18 i sin hand och känna ”jag gjorde inte allt det här jobbet för att jag var tvungen, utan för att jag ville” är oslagbar.

 

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_n

Camilla: Att vara beredd på att det kanske inte kommer att bli som du förväntat dig. Okej, det kanske är en lite för tuff sak att säga till mitt nioåriga jag som är fullt inne i en episka serie i tio delar om vildhästar. Men det är i alla fall något jag önskar att någon hade sagt till mig, någonstans på vägen. Självklart ska du drömma, dröm stort och dröm vilt, men bygg inte upp precis allting kring ett drömscenario. Risken finns att världarna krockar alltför mycket, och att de små framgångarna inte ”märks” jämfört med hur du drömt att det skulle vara.

 

 

IMG_8645Ida: Att det där jag höll på med, där jag uppfann egna karaktärer och stoppade in dem i mina favoritberättelser, inte alls var konstigt eller skämmigt. Att det kallas fanfiction och är något som väldigt många andra också håller på med, och att jag skulle leta upp dessa forum. Jag förstod ju det ändå förr eller senare, men vad mycket energi jag hade sparat om jag hade kommit i kontakt med fanfictionkulturen tidigare, och vad mycket mer jag hade skrivit.

 

 

 

GB_Karl_Modig_1Karl: Skriv för i helvete! Skriv, bara skriv. Ju mer du skriver desto bättre. Och kolla på så många filmer/tv-serier och läs så många böcker som möjligt!  Försök att förstå varför dina favoritböcker är dina favoritböcker. Men framförallt: skriv, bara skriv.

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

