Efteråt

IMG_8645Jaha, och nu då?

Nu är Forsdansen släppt och jag har debuterat och allt sånt. Är det nu den stora utandningen sker? På sätt och vis är det väl så, i och med att släppet sammanföll med en del saker som bokmässan. Den eventmässigt hysteriska perioden är över. Men egentligen är det ju nu som det riktiga arbetet börjar, för nu ska Forsdansen säljas. På något sätt ska folk både hitta och fastna för min bok. Det har sålts en hel del ex redan, men bokförsäljning tar ett tag att kicka igång. Man måste liksom över den där magiska tröskeln där den börjar sälja sig själv.

Egentligen är jag urkass på att sälja, och jag avskyr det. Om jag hypotetiskt hamnade i helvetet så skulle min eviga plåga vara att gå och knacka dörr och sälja godtycklig produkt till tidernas slut. Men det är liksom annorlunda att sälja sin bok. Jag tycker ju för tusan om att prata om den! Hela konceptet är något jag är stolt över, och något jag vet att jag själv hade älskat om det var någon annan som gav ut den. På något sätt känns det inte riktigt som att jag säljer något alls, jag bara engagerar mig i en av mina passioner.

Men det gäller att få andra att engagera sig också. Det gäller att få andra att gilla boken och att prata om den. Recensioner. De har väl inte duggat så tätt hittills, men jag har fått fem av fem stjärnor på SF-bokhandelns hemsida (okej, bara tre röster totalt, men det väljer jag att bortse från just nu) och jag har fått ett fint omdöme på LibraryThing. Användaren skriver bland annat att boken fångade hen från första stund, och att det är helt underbart att sätta in gamla väsen i modern tid.

Jag kommer ju heller aldrig glömma första utlåtandet för förlaget, där de skrev att boken påminde vagt om Margit Sandemo, vilket var så kul eftersom jag på den tiden plöjde två Isfolket-böcker i veckan.

Nåväl. Det stora eldprovet är framför mig. Vad tycker BTJ? Av någon anledning har jag fått för mig att de kommer tycka att boken suger, så jag är halvt inställd på det redan. Men det ska ändå bli sjukt spännande att få facit i hand.

Och kom ihåg, feedback är näringen författare lever av. Om ni läser Forsdansen, berätta gärna vad ni tycker, och gör det inte bara med min bok. Om ni läser en riktigt bra bok, leta upp författaren och tala om det! Det har jag i alla fall börjat bli mycket mer noga med sedan jag själv började skriva på allvar.

På måndag ska jag på mitt första författarbesök. Har ingen aning om hur det kommer gå eller vad jag ska säga, men jag antar att det löser sig. Jag berättar mer nästa vecka!

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Efteråt

  1. icafischerstrom skriver:

    Den är förresten slutsåld på sfbok. Bra tecken🙂

  2. icafischerstrom skriver:

    Åh neej, jag vill veta vart författarbesöket är!? En liten hint kanske en kan få?
    *går genast in på alla sidor som finns och högsta-ratar boken*

Kommentera

