När skrivorken tryter

Charlotte CederlundMitt skrivande är inne i en väldigt intensiv fas just nu. Jag redigerar/skriver om Gryningsstjärna – ett arbete som av naturligta skäl är ganska så omfattande med tanke på att råmanuset skapades på bara tre månader.

Jag skriver varenda sekund jag får ledigt. På dagen är det när min son sover, oftast en timme runt kl 10 och en och en halv timme runt kl 14. På kvällen är det från det att min man nattar kl 19 och fram till kl 23. Minst. Efter kvällspasset måste jag varva ner en stund innan jag går och lägger mig, annars snurrar huvudet för mycket för att jag ska kunna somna. Så oftast är jag i säng strax innan kl 24 och kl 7 vaknar sonen igen. Då börjar allt om.

Så här har jag hållit på i 2,5 vecka nu och jag har kommit igenom halva manuset. Och nu börjar det ta emot. Både för att jag börjar bli sliten och för att bokens mittparti alltid är ett svårarbetat parti för mig.

Missförstå mig rätt. Jag vet att jag har valt det här själv eftersom jag håller med förlaget om att en tidig vårutgivning är att föredra. Och för mesta är det kul, riktigt kul, att få pilla med texten. Men så är det dagar som idag. När orken bara inte finns. När det enda jag vill är att lägga mig i soffan, käka choklad och kolla TV. Vad gör man då?

Ja, tyvärr inte det jag vill. Jag har lärt mig att helt skrivlediga dagar inte är något att eftersträva även om det är vad jag längtar efter. En dag blir lätt fler, den nära kontakten med texten försvinner och jag blir stressad eftersom jag slösat tid. Så istället får jag göra det bästa av situationen. Göra skrivpasset lite extra mysigt med te och något gott att äta. Kanske ett tänt ljus eller två och lite bra musik. Sen sätter jag upp tydliga tidsramar. Som tex. skriva manus mellan kl 19 och 21,skriva blogginlägg mellan kl 21 och 21.30 och förbereda presentation mellan kl 21.30 och 22. Då har jag en plan med skrivpasset och det blir lättare att pusha mig själv mellan brytpunkterna. Sen ger jag såklart mig själv lite extra andrum. Idag ska tex. jag inte skriva en sekund efter kl 22. Jag ska unna mig lite kvälls-TV och lägga mig tidigare. Förhoppningsvis känns det bättre imorgon, annars är det bara att upprepa proceduren tills det gör det.

Hur gör ni när skrivorken tryter?

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Charlotte Cederlund, Debut, Redigering, Skrivprocessen, Uppföljare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till När skrivorken tryter

  1. Ping: När skrivorken tryter  | Christer.L.Hansson

  2. christerhansson skriver:

    Tror att det är en bra grej du gör när du sätter upp små delmål med tidsramar🙂

Kommentera

