Pirret

GB_Karl_Modig_1Just nu sitter jag och väntar. Väntar. Väntar. Sidoprojektet som blivit huvudprojektet börjar kännas klart. Eller i alla fall så klart att jag inte vet hur jag ska fortsätta jobba med det. Det är den känslan som brukar betyda att det är dags att skicka texten till förläggaren, vilket är precis det jag ska göra. Jag mailade henne förut  och hon sa att vecka 43 (nästa vecka) funkar bra för inskickning av manus, så nu sitter jag och väntar på att  vecka 43 ska komma.

 

Jag försöker att fortsätta jobba med boken, men som sagt vet jag inte hur jag ska fortsätta jobba med det. Ska jag jobba ännu mer med slutet? Omformulera den sista meningen en till gång? Eller är det bra som det är?

Det känns konstigt, jag är ju författare nu men känslan av att inte veta är fortfarande kvar. Det är mest som att bokskrivandet är kvalificerade gissningar. Jag har typ koll på vad jag gör. Men bara typ.

Överlag känner jag mig nöjd med den här boken (Eller ska man kalla det manus? När blir en bok en bok?). Jävligt nöjd. Det är nog det bästa jag någonsin skrivit. Ämnet har varit svårt att skriva om men språket har kommit rätt naturligt.
Sa jag att en av mina testläsare började gråta på tunnelbanan när hon läste boken? Det är faktiskt helt sjukt.

Men det finns ju alltid någonting att jobba med. Så nu brukar jag scrolla igenom dokumentet, stanna på slumpmässig sida och gå igenom den mening för mening. Försöka hitta konstiga formuleringar, saker som inte stämmer.
Framförallt (ett ord eller flera ord?) väntar jag på att den här veckan ska ta slut och skicka in boken. Alltihop med ett enormt pirr i magen.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

