Att finna Narnia

Charlotte Cederlund

Ända sedan jag var liten och förälskade mig i Narnia-böckerna har jag önskat att det inte bara var en saga. Att jag också skulle kunna hitta en egen garderob att stiga in i, en som kunde ta mig rakt in i min sagovärld. Den här veckan hände det äntligen. Garderoben var en inbjudan till Kiruna bokfestival, ett författarevenemang jag sett fram emot ända sedan jag tillfrågades innan sommaren och som visade sig ännu mer fantastiskt än jag vågat hoppas.

Jag flög tidigt från Malmö och efter en mellanlandning på Arlanda närmade vi oss Kiruna lagom till lunch. När planet sjönk genom molnen öppnade en vit värld upp mig, ett Kiruna täckt av rimfrost. Jag landade i istiden. Och det är precis så Middagsmörker inleds.

Jag har inte varit i Kiruna tidigare och inte heller i Karesuando och byarna runtikring där mina böcker utspelar sig. Jag har bara sett platserna digitalt. På fotografier tagna av turister, med hjälp av Google maps sattelitbilder och på hemsidor med turistinformation. Jag har byggt en hel värld i mitt huvud, en värld som jag levt med i över fyra år. Snart skulle jag få se den på riktigt.

Efter en natt på hotell körde jag mot Karesuando. Det är tjugo mil mellan Kiruna ochdsc01738 Karesuando, tjugo mil av rak landsväg som kantas av skog, sjöar och berg. Det är glest med mötande bilar och under långa stunder kör man i ensamhet. De som gör resan ofta tycker säkert att den är tråkig och tidsödande, för mig var det en helt fantastisk upplevelse. För precis den vägen är det första min huvudkaraktär Áili ser av Lappland. Snön. Mörkret. Ensamheten. Det är så hon möter sitt nya hem. Och det var så jag mötte min sagovärld.

Efter drygt en och en halv timmes körning möttes jag av skylten med namnet Mertajärvi. Jag svängde av E45 och snirklade mig in på mindre vägar som kantades av små trähus i olika färgen. Mertjärvi ligger kring de två sjöarna Mertjärvi och Idijärvi. Áili flyttar till byn Idijärvi som bara existerar i mitt huvud. Mertajärvi är alltså det närmaste verkligheten man kan komma.

img_5326Att se byn och sjön var helt surrealistiskt. Det är Áilis hemmiljö, där hon bor. Där hon lever. Jag förväntade mig nästan att se henne komma gående på byvägen, med den stora vita vargen lunkande efter. Trots att det egentligen inte finns så mycket att se stannade jag en bra stund. Promenerade omkring, insöp atmosfären. Kände kylan och vinden. Hörde sjövattnet klucka mot stranden. Ansträngde mig för att etsa alla intryck i min hjärna tills jag insåg att de redan fanns där, att de redan funnits där i fyra år.

Det tog kanske en kvart att avklara de sista milen upp till Karesuando. När jag körde in i img_5392byn blev jag nervös, jag tyckte inte att jag kände igen mig. En grill jag inte sett förut och en liten butik. Men så såg jag kyrktornet höja sig över de andra byggnaderna, samma kyrka som Áili och Olivia tar sikte på när de åker till byn. Samma kyrka som de ser en man misshandlas intill. Och strax efter kyrkan dök Hembygdsgården upp, den som de gör inbrott i. Och allt såg ut precis som de skulle. Till och med skogspartiet mellan de båda byggnaderna, där tjejerna gömmer sig bland träden, såg ut som det gjort i min fantasi.

img_5376Jag fick en rundvisning på Hembygdsgården. Tittade runt i rummen som jag skrivit om. En dörr fattas, på baksidan. Den har jag hittat på. Men annars var det som jag tänkt mig. Sedan gick jag till kyrkan. Tittade på inredning och fotograferade och memorerade eftersom Gryningsstjärna inleds just där.

Även om jag aldrig varit i byn förut kändes det som att jag var hemma, som om jag promenerat förbi byggnaderna tusentals gånger tidigare, som om jag känner till varenda spricka och skarv. Jag ville inte åka hem så jag drog ut på det. Besökte Laestadius pörte, fotograferade församlingshemmet, lämnade en av mina böcker på det lilla skolbiblioteket. Men klockan tickade och kvällen närmade sig, en kväll då jag bar bortlovad på middag tillsammans med festivalens arrangörer och de andra författarna. Så till slut fick jag åka och vinka adjö till mitt Narnia. Återgå till att bara vara där i sagovärlden. Det kändes tungt, samtidigt är jag säker på att jag kommer att åka dit igen. Har man väl funnit Narnia släpper man det inte!

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Charlotte Cederlund, Debut, Gryningsstjärna, Idijärvi-trilogin, Middagsmörker, research. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Att finna Narnia

  1. Carola skriver:

    Håller med ovanstående. Ditt möte med ditt eget Narnia är så rörande vackert beskrivet🙂 Tack för att du delade med dig!

    • charlottecederlund skriver:

      Tack Carola! Det var väldigt känslosamt för mig att komma dit så jag antar att det lyser igenom i texten! Kul att du gillade!❤

  2. Anna N skriver:

    Är det konstigt att jag började gråta av detta inlägg? Haha! Det var så himla fint beskrivet, och även om jag inte hunnit läsa Middagsmörker än (den står högt på listan) så fick jag en sån fin känsla inombords när jag läste detta. Kanske är det min egen kärlek till skrivandet som framkallar tårarna. Jag vet inte, men det var vackert att läsa!

  3. Anna Arvidsson skriver:

    Vad fint att läsa om din resa, Charlotte! Förstår att det var en otrolig upplevelse. Ser verkligen fram emot att läsa när jag skickat Ordbrodösen på tryck! Kram, Anna

    • charlottecederlund skriver:

      Tack Anna, det var verkligen en helt fantastisk upplevelse! Vad kul att du ser fram emot att läsa, detsamma! Så heja heja med sista fixet av Ordbrodösen!!!😀 Kram

  4. christerhansson skriver:

    Så fint berättat om din upplevelse🙂

Kommentera

