Lördagsenkät: Vem tycker du borde fått nobelpriset i litteratur?

Förra veckan tillkännagavs det vem som fick nobelpriset i litteratur 2016. Säga vad en vill om valet, men har vi själva några favoriter som vi hellre sett på prispallen?

GB_Karl_Modig_1Karl: I ärlighetens namn har jag aldrig följt Nobelpriset med särskilt intresse. Vinnarna är sällan författare som jag faktiskt gillar (Förutom Albert Camus). Och vad ska alla gamlingar till med prispengarna? Fyller det inte större funktion om det ges till yngre författare? (typ Karl Modig). I alla fall så skulle jag vilja se Erlend Loe eller JK Rowling på prispallen.

 

 

 

 

 

Profilbild

 

Anna: Jag är jättenöjd med Dylan! Jag har hoppats på honom i rätt många år nu, så det var väldigt kul. I övrigt har min solklara kandidat redan fått Nobelpriset – min favoritförfattare Selma Lagerlöf. Så får jag önska någon till framtiden säger jag som Karl – JK Rowling.

 

 

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_n

 

Camilla: I mina ögon finns det ingen författare som förtjänar priset mer än Stephen King. Snacka om en författarkarriär som sträckt sig under så lång tid och påverkat så många människor! Böcker som format otaliga generationer av människor världen över. Vare sig en älskar eller hatar hans böcker är det svårt att ställa sig likgiltig till dem. Sen inser jag såklart att det aldrig någonsin skulle hända. Att han får priset alltså.
Å andra sidan har han redan fått det (minst lika) prestigefulla Nåbelpriset, så jag är ändå hyfsat nöjd.

 

IMG_8645Ida: Har faktiskt aldrig varit så insatt i litteraturpriset (fysikpriset däremot) och inte i Dylan heller för den delen. I mitt drömscenario skulle jag själv få Nobelpriset i medicin eftersom jag skulle väcka döda till liv. Sedan får vi väl dra lott om huruvida Terry Pratchett eller Douglas Adams ska vara först ut.
 

 

 

 

Charlotte CederlundCharlotte: Jag är inte heller särskilt insatt i Nobelpriset eftersom det aldrig ges till den typ av litteratur jag läser(ungdomsfantastik). I år gavs det till en musiker som jag inte lyssnar på så det är väl same same. Men om jag får önska hade jag hoppats på en ungdomsfantasyförfattare så JK Rowling ligger bra till här också!🙂

 

 

 

 

Om Camilla Linde

Skriver skräck och SF, gärna för barn och ungdom, och nördar loss på Joss Whedon.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

