Gästblogg: Felicia Welander om året efter debuten

Om man stryker debut i ordet debutant återstår – tant (eller nästan i alla fall).

felicia

Debutåret 2015 har kommit och gått och kvar står jag – en tant i mina bästa år. (Okej, vid 43 är jag inte tant riktigt än kanske, även om min tonåring där hemma påstår det.)

Det har gått ett och ett halvt år sedan debuten med romanen ”Kanske imorgon” och det har varit en riktig berg-och-dalbana. Från att inte ha fått någon uppmärksamhet alls till inslag i TV4s Bokhyllarna, pocketen som fick tryckas i fler upplagor, alla nya läsar- och skrivarvänner. Upp, upp, upp. Och så swish ned igen dit där allting stannar och det det bara är att sätta sig ned och skriva på nästa.

Just nu är jag sakta på väg uppåt i banan igen igen. Jag har precis fått veta att min andra roman ”Bara idag” kommer ut i mars – även den på Bladh by Bladh förlag. Och jag har satt mig tillrätta i vagnen på vägen upp mot den där fruktade, men efterlängtade, toppen – den 29 mars – dagen när boken släpps.

Men den här gången vet jag också till viss del vad jag har framför mig. Och jag vet vad också vad som kommer efteråt. Osäkerheten för hur boken ska tas emot. Nervositeten. Känslan när allting tystnar igen. När stillheten sänker sig och tankarna kommer. Prestationsångesten. Vem tror jag att jag är? Kan jag verkligen skriva en till? Har jag vad som krävs? Kan jag skriva alls? När det är dags för alla de där timmarna framför datorn i ensamhet när man är geni/värdelös varannan minut.

Men även den här gången tänker jag kliva upp i berg-och-dalbanan och slänga upp armarna. Och när jag skrikandes, gråtandes och skrattandes kommer ner igen ska sätta mig och skriva, skriva, skriva så fingrarna glöder. Jag kommer sätta mig tillbaka i den där berg-och-dalbanan varje gång – hur livrädd jag än är. För en sån sorts tant är jag.

Hoppas du gör det du också – jag lovar att det är värt det.

 

 

Om Camilla Linde

Skriver skräck och SF, gärna för barn och ungdom, och nördar loss på Joss Whedon.
Det här inlägget postades i Felicia Welander, Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gästblogg: Felicia Welander om året efter debuten

  1. Anna Arvidsson skriver:

    Fint att höra om hela året, Felicia! Hejar på andra boken nu. Hoppas att vi kan fika i vår, kanske mellan min debut i januari och din andra release.

Kommentera

