Gott och blandat

GB_Karl_Modig_1Lite olika tankar som far igenom mitt huvud för tillfället:

 

 

 

 

Augustpriset:
Läste igenom nomineringarna till både skön- och facklitterära priset samt barn- och ungdomspriset och insåg att jag inte kände igen ett enda namn eller en enda titel. Är det jag som är dåligt påläst eller är det obskyra böcker som är nominerade? Känner att jag borde ha känt igen åtminstone någon titel/författer inom barn- och ungdomsbokskategorin men icke sa nicke. Är förövrigt inte bitter över att inte ha blivit nominerad. Men nästa år, om allt fixar sig med sorgeprojektet, då kommer jag bli ledsen om jag inte blir nominerad.

 

Nobelpriset:
(Jag vet, jag är inte den första som skriver om det). Min pappa är ett av Sveriges största Bob Dylan-fans och han är glad över priset. Jag tror att jag också är det. Tycker det är fint att Svenska Akademien breddar sin ”repertoar” (Ungdomsböcker nästa? Hallå det är vi som behöver pengarna) men tänker också att det beror lite på vad de vill att Nobelpriset ska innebära. Ska det vara ett tungt pris till gamla människor som skrivit massa böcker? Jag vet inte.

 

Veckans söndaggäst:
Är min Gilla Böcker-debutantkollega Elin Säfström som har skrivit den absurt roliga (och spännande!) boken En Väktares bekännelser, missa inte det!

 

Sorgeprojektet:
Jag skickade in det till min förläggare idag. Hon svarade ”Hurra! TACK! Så peppad!” men jag tror ändå inte att jag kommer kunna sova inatt. Lova att ni håller tummarna där hemma!

Men ärligt. Jag är så nervös.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

