Den stora författardrömmen

IMG_8645I lördags fick vi svara på vad vår största författardröm är. Det fick mig att fundera. Vad är egentligen mina drömmar? Vad vill jag med mitt författande? Konstigt nog har inte sådana funderingar upptagit så mycket tid innan. Jag har mest skrivit på mina böcker, dragits med i handlingen och tyckt om att dela med mig av hela paketet. Nu står jag plötsligt här med vad som kan vara början till någon sorts karriär, och jag förväntas sträva mot något större mål, eller nära en dröm i ett perspektiv som är större än min nästa bok.

Jag vet vad jag inte vill. Jag vill inte bli berömd. Jag trivs med mitt gamla vanliga, anonyma jag. Några personer i min närhet har skämtat lite kärleksfullt om att jag kommer bli nästa Rowling, och som tur är så lär ju det inte hända. Fy vilken mardröm! Nivån där godtycklig människa man möter på gatan vet vem man är, det är flera nivåer för högt för mig.

Jag vill inte ha författandet som yrke. Sure, det kommer trilla in en del välförtjänta kronor om jag fortsätter i den här takten, och de tackar jag ju inte nej till, men som huvudsysselsättning vill jag göra något annat. Ärligt talat tycker jag att det verkar som att författande suger som heltidsjobb, ur mitt perspektiv. Det är ensamt, osocialt och sätter sjuk press på att man måste prestera kreativt för att överleva, i en situation när man kanske inte alls kan det. Lite som att kissa när någon tittar på.

Jag vill däremot skriva som hobby och rekreation. Som ett sätt att koppla bort. När jag skriver så handlar det för en gångs skull inte om prestation, utan det är tvärt om ett sätt att fly lite temporärt från den hårda verkligheten in i någon annans.

Mitt huvud är fullt av scener och historier. Det bubblar ut ur mig och jag måste få ner det i ett dokument. Karaktärerna tjatar om att få höras och jag låter dem få göra det. Det hela handlar mycket om min sinnesfrid. Det handlar också om att jag är en berättare. Jag vill berätta alla dessa fantastiska historier för folk, och jag blir så himla glad när fler än jag tycker att de är underhållande. Det är också ett nöje att hitta precis rätt ord att klä dem i. Jag har alltid berättat, för det mesta genom det skrivna ordet. Jag kommer nog alltid göra det, och att min mottagarkrets blir större, och jag får åka på någon bokmässa ibland är fina bonusar. Men jag hade skrivit böcker även om jag vore den sista människan på jorden. Det är helt enkelt något jag behöver göra för att må bra.

Jag har haft svårt att kalla mig författare. Inte bara för att jag inte riktigt varit det, utan kanske för att jag i grund och botten aldrig kommer bli det. Jag är nog egentligen inte så mycket mer än en historieberättare som rymt från lägerelden.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Den stora författardrömmen

  1. annisvensson skriver:

    Du ÄR författare Ida🙂 Intressant inlägg och det är nog lite olika det där hur man ser på författardrömmen. Jag önskar att jag kunde ha mycket mer tid åtminstone för att skriva och det har jag tagit sikte på att få så småningom…Vi får se hur det går…

  2. Kristina W skriver:

    Haha älskar meningen ”Lite som att kissa när någon tittar på.” Den känslan, den känslan… Men jag håller med dig. Jag skulle inte heller klara av att bara skriva, min omgivning skulle förmodligen bli helt galen på mig – jag går lätt upp lite för mycket i det jag brinner för😉

    • Ida Tidman skriver:

      Ja det är ju det också. Jag är en periodare. Antingen lever jag helt i min bok och går inte att kontakta, eller så kan jag inte producera något värt att publicera alls.

  3. Manuskt skriver:

    Författande som yrke – som att tvingas kissa när någon tittat på. Fantastiskt rolig liknelse 😄

Kommentera

