Markandsföringsmöte om den svåra andra boken

Charlotte CederlundJust nu håller jag skrivledigt i Stockholm. Gryningsstjärnas andra manusversion är inskickad till förlag, testläsare och referensgrupp och jag förenar nytta med nöje i hufvudstaden. Nöje = släkthäng, restaurabesök och shopping. Nytta = träff med både förlag och agent (har precis blivit med sådan!) för att prata marknadsföring.

Att marknadsföra andra boken är tydligen en utmaning, något som förvånade mig. Jag trodde nog som många andra att det är den första boken som är tröskeln. Och det är det såklart på många sätt. Det är tröskeln in till förlagen, tröskeln in till marknaden. Men samtidigt har man många fördelar som debutant. Man är ny och fräsch och har därför ett nyhetsvärde. Många tidningar tycker att det är spännande att skriva debutanter och att recensera debutanters böcker. Men med andra boken är du inte debutant längre, samtidigt är du (oftast) inte heller riktigt etablerad. Det gör att andra boken riskerar att hamna i ett medialt vakuum.

Både min agent och mitt förlag är eniga i att det är svårt att få lika mycket uppmärksamhet för andra boken som för första, extra svårt blir det om andra boken är mittenboken i en trilogi som ju Gryningsstjärna är. För då är boken/serien varken ny och fräsch eller på väg mot avslut. Den bara är. Deprimerande, eller hur?

Att få höra att man måste förbereda sig på medial dip och total tystnad för en bok man slitet livet ur sig för att få färdig är inte jätteroligt, det kan jag lova. Så naturligtvis frågade jag vad vi kan göra för att försöka motverka detta och fick nedanstående svar. Det är inte direkt raketforskning och egentligen inte så stor skillnad mot vad man för vid första boken. Men det kan ändå vara värt att komma ihåg att arbetet med marknadsföring inte slutar för att första boken kommit ut, det är snarare så att det måste intensifieras.

  • Ligg på media. Använd de kontakter du fått från när första boken släpptes. Kontakta samma lokalreportrar igen och fråga om de vill göra uppföljningsintervjuer. Tex. Debutanten ett år senare. Det är lättare att återanvända kontakter än att skapa nya.
  • Uppmärksamma de bokbloggare som recenserade boken sist och fråga om de även vill ha uppföljaren. Bokbloggare är guld värda och man ska verkligen vara tacksam för de som läser och recenserar ens bok.
  • Försök synas så mycket som möjligt, tex. på signeringar. Syftet med en signering i en bokhandel är egentligen inte att sälja böcker utan att synas och att skapa en personlig kontakt med bokhandlaren så att de minns din bok nästa gång någon kommer och frågar om boktips.
  • Fortsätt jobba med sociala medier och var så aktiv som du bara orkar.
  • Aktivera dig i lokala evenemang som tex. lokala bokmässor och liknande aktiviteter.

Jag ska verkligen anstränga mig för Gryningsstjärna och göra mitt allra bästa! Fördelen för mig i vår jämför med när Middagsmörker släpptes är att jag inte kommer ha en alldeles nybakad liten bebis att ta hand om och därför kan försöka mig på tex. signeringar som jag knappt har testat hittills. Det ska bli intressant att se vad som kommer hända, om det verkligen blir ingenting, lite eller mer än väntat. Får väl återkomma nästa år och berätta hur det gick!🙂

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Charlotte Cederlund, Debut, Gryningsstjärna, Idijärvi-trilogin, Marknadsföring. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Markandsföringsmöte om den svåra andra boken

  1. forfattarhanna skriver:

    Intressant läsning! Jag står också inför den där andra boken och förstår att det ligger mycket jobb framför mig… Kämpa på och lycka till!

    • charlottecederlund skriver:

      Spännande, då är vi i samma sits! Ska bli jätteintressant att se om det verkligen är så svårt med andra boken som alla säger och om det går att jobba runt det om man bara lägger tillräckligt med tid och kraft! Lycka till du också!❤

  2. Kristina W skriver:

    Oj, ja jag trodde nog också att det skulle vara lättare med andra boken. Men när du beskriver hur det verkligen är så känns det rimligt att man inte är lika ”het” när man inte längre är debutant. Och förresten, grattis till agenten! Kan du inte skriva ett inlägg om hur du ”blev med agent”? Vore intressant att läsa🙂

    • charlottecederlund skriver:

      Jag hade inte en tanke på att andra boken kunde vara svårare förrän jag hörde det av en författarkompis som gav ut sin andra del i en trilogi i våras. Trist överraskning!😦 Tack! Ja men det har du ju rätt i, klart jag ska skriva ett inlägg om hur jag fick agent. Kommer kanske redan på fredag!🙂

  3. Carola skriver:

    Som vanligt ett mycket intressant inlägg från insidan av förlags- och författarvärlden!🙂 Här gav du inte bara tips om h*u*r man når ut utan också varför man ska profilera sig på ett visst sätt.

  4. christerhansson skriver:

    Det hör var mycket intressant att få insikt i. Hoppas du orkar och hinner med alla kontakter och aktiviteter.

    • charlottecederlund skriver:

      Tack Christer! Jag hoppas också att jag ska hinna med alla aktiviteter jag vill göra, tänker att det åtminstone borde vara lättare än med Middagsmörker när jag ju var helt nyförlöst. Den enda marknadsföringen jag gjorde då var internetbaserad!😛

Kommentera

