Lördagsenkät: Nämn en bok som egentligen ligger helt utanför din smak, men som du tyckte oväntat mycket om!

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_nCamilla: När jag gick olika skrivarkurser var det väldigt mycket fokus på klassiker. Bra litteratur. Fin litteratur. Men de föll mig oftast inte alls i smaken.

Förutom en. Samuel Becketts I väntan på Godot. Jag blev verkligen överraskad över hur mycket jag tyckte om den.

 

 

 

 

Profilbild

Anna: Min boksmak är ungefär denna: värmländska skogar, släkter, kärlek, längtan och gudsinblandning (Selma Lagerlöf), relationer och stora känslor nedkoncentrerade till korta verser på rim med mycket naturliknelser och kopplingar till Uppsala (Karin Boye), självömkan, gudskomplex och förvirrad ungdom (Hjalmar Söderberg), samt romantiska hbtq-romaner i high school-miljö med mycket dialog där de konstnärliga karaktärerna pysslar och hånglar och trasslar till det för sig (David Levithan, Sarah Tregay, Jandy Nelson). En bok utanför min smak som jag gillade oväntat mycket var På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque. Det är en skildring av första världskriget ur en tysk nittonårig soldats synvinkel. Kriget är långt och hårt, vännerna dör en efter en, ungdomstiden går spilld på meningslösheter, och de hjältedåd de drömt om uteblir. Det är en mörk och sorglig skildring av en ungdomstid som borde ha ägnats åt helt andra saker, men jag tyckte mycket om den. Vänskapsskildringarna, glädjen i det lilla, vardagen i kriget. Och så alla starka ögonblicksbilder av en krigsförvrängd verklighet – som när en av ungdomarna jämför sin egen skostorlek med den döende vännens, för att se om han kanske kan få ta över hans stövlar när kompisen dör. För någon måste ju ta hand om ett par så bra stövlar. Fantastisk bok.

IMG_8645Ida: Är det något som verkligen inte är min grej så är det kriminalromaner och deckare. Inget ont om denna genre, jag är bara inte så mycket för brott, mord och polisutredningar. (Uppenbarligen tycker resten av landet tvärt om.) Jag har dock läst en del sådana böcker ändå, och Främmande fågel av Anna Jansson tyckte jag helt klart om. Troligtvis mest för att jag tycker att epidemier och katastrofer är himla intressant att läsa om, men ändå.

 

 

 

GB_Karl_Modig_1Karl: Äventyr på rikigt: Berättelsen om upptäckaren Sven Hedin. En bok om mannen som under 1900-talets första hälft upptäckte de få ”blind spots” som fanns kvar på kartan. En riktig tegelsten. Jag läste den när jag var 13/14 år och mitt uppe i min fantasy-svärd-och-orcher-fas, men Äventyr på riktigt fick jag någon julafton och den fastnade. Lite utav en guilty pleasure.

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

