Gästblogg: Fredrik Frängsmyr – Återbloggeri

FredrikÅh men shit va härligt att vara tillbaka. Det var så fantastiskt länge sedan jag skrev här och samtidigt känns det som bara några minuter. Vi lämnade över till det här grymma gänget debutanter i slutet av December och sedan slöt jag ögonen för att vila några minuter och nu när jag öppnar dem igen har det gått ett år. Isch.

Men jag har inte sovit hela tiden. Om förra året gick åt till tusen och en saker som inte hade direkt med färdigställandet av nya böcker att göra så har det här året handlat mer om just det. Gammalt hederligt skrivande.

Så vad har hänt sen sist?

Jag började året med att byta förlag. Varken jag eller det nya förlaget tyckte att Arytmi riktigt hade fått en chans så vi började med att ge ut den en gång till. Vilket kändes både kul och konstigt. Större upplaga och bättre kanaler ut för försäljning men hur gör man vid en återlansering? Berättar man för alla man känner igen? Har man en releasefest igen? Jag tyckte inte releasefesten behövdes men då har jag istället fått frågan hur många gånger som helst om när festen ska va eller varför man inte blivit bjuden på den. Jag har sparat svaret till Debutantbloggen.🙂 Den kommer med nästa bok. Och ni är alla bjudna.🙂

Efter återlanseringen skrev jag färdigt nästa bok. Det är inte en fortsättning på Arytmi. Om ni verkligen vill se en fortsättning så är ett tips att kolla in en gammal film som heter De Misstänkta. (För er som nördar in er på filmreferenser så är slutstriden i Arytmi väldigt lik en av uppbyggnadsscenerna i De Misstänkta och det skulle kunna vara en, i alla fall i mitt huvud, naturlig fortsättning på Arytmi) Nästa bok har arbetstiteln Kärlek På En Gul Cykel, (byter kanske namn till 18451 Österskär, med bara en liten blinkning till gamla 90210 Beverly Hills (Men det kanske bara är jag som är gammal nog att komma ihåg den serien)) Det är i alla fall en feelgood med lite svärta och även om det inte är en fortsättning på Arytmi så är både Stella och Vincent med i den. Jag har ett tioboksprojekt igång, där Vincent och Stella är mina huvudskådespelare och blir satta att undersöka en ny fråga om livet i varje bok. Vi har precis satt en utgivningsplan för Kärlek På En Gul Cykel och siktar på April/Maj för release. Det ska bli fantastiskt spännande att få komma ut med en ny bok.

Efter det har jag två projekt på gång. Ett som jag skriver tillsammans med Frederik Zäll. (Gammal gästbloggare här) Det är ett fantastiskt kul projekt, en pusselhistoria som utspelar sig i en liten stad nära dig. Kul och svårt på samma gång, särskilt som Frederiks karaktär försöker ha ihjäl min karaktär titt som tätt och min gör allt den kan för att hålla sig vid liv. Jag skulle kunna behöva er hjälp här. Vaknar ni av ett skrik i natten, gå inte och lägg er igen, det kan va min karaktär som far illa, så ta på er stövlarna och gå ut och skräm iväg skurkarna. Ok? Jag skrev ett inlägg förra året om att jobba som team när man skriver böcker och nu får jag testa. Det kommer säkert dyka upp massor av problem som vi inte förutsett men oj va grymt att ha någon att bolla idéerna med när man går från helt tomt papper till första storylinen. Nåt så grönjävligt mycket enklare som min släkt från norrland skulle sagt. Och på tal om norrland. En annan rolig sak med delar av min norrländska del av släkten är att de kallar thrillers för svartkonst. Oklart vilken del av det som är svartkonst. Om det är spänningsdelen, våldsdelen eller sexdelen. (Kanske bara den ogudfruktiga blandningen av alltihop.🙂 ) Men hur som helst känns det lite tuffare på krogen att säga att man skriver svartkonst än frillers.

Någonstans i bakgrunden jobbar jag också på ett annat projekt. En text som jag kommit ganska långt med men som nu får ligga lite på is tills allt annat är färdigt. Den är också åt svartkonsthållet. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag hamnar i thrillerprojekt hela tiden när mitt naturliga skrivläge är mer lättsamt, åt feelgood hållet. Jag har slutat kallat det komedi efter att ha fått höra att för att kalla något komedi borde fler än den som skriver det skratta åt det. Eller i alla fall fnissa. Eller le. Även om jag fortfarande tror att läsaren kanske ler lite inombords (överlevnadsstrategi) Nu kallar jag det i alla fall feelgood.

Vi har fortfarande kontakt med vår lilla grupp av debutanter från förra året. Inte lite intensivt som när vi bloggade men tillräckligt. Och när vi ses får man den där känslan av att träffa sin gamla klass. Lite som när Stellan Skarsgård träffar sina gamla class of 77 i Good Will Hunting. Enda skillnaden är att vi inte har folk med bastuba som spelar i bakgrunden när vi ses.

Det är många saker som har känts konstiga under året. Att vara på bokmässan ett år till med samma bok som förra året. Att se sin bok för första gången i bokaffärer. Att vara med på bokförläggardagen och stå och prata om boken med massor av folk som verkar vara genuint intresserade. Men det konstigaste som hänt måste nog ändå vara när min frus farfars tjej kommer fram till mig på en fest och säger att hon har läst boken. “Aah”, säger jag och rodnar lite eftersom den är lite för grovt detaljerad för att det ska vara bekvämt att vänner och bekanta läser den.
“Den var jättebra”, säger hon sedan.
Jag pustar ut.
“Men det var lite väl mycket knulla i den”, lägger hon till.
Och ännu ett ögonblick när man bara vill sjunka genom jorden läggs på högen av ögonblick man bara velat sjunka genom jorden.

Men men, om man inte skämdes ibland skulle man ju inte veta hur bra det känns när man inte går omkring och skäms, och hur som helst är det väldigt trevligt att vara tillbaka här. Jag har saknat att skriva på debutantbloggen och saknat alla världsbästa läsare med alla jättefina kommentarer. Hoppas ni alla har det toppen och att ni tar lika väl hand om årets debutanter som ni tog hand om oss förra året.

Puss och kram

/Fredrik

Det här inlägget postades i Bok två, Fredrik Frängsmyr, Gästbloggare, Uppföljare, Vänner. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Gästblogg: Fredrik Frängsmyr – Återbloggeri

  1. annisvensson skriver:

    Kul att ha dig tilbaka här Fredrik! Och grymt bra och roligt inlägg. Skrattade gott åt beskrivningen av skäms-tillfället med din frus farfars tjej🙂 Kul också att ditt skrivande fortsatt framåt så bra. Lycka till även i fortsättningen.

  2. annaahlund skriver:

    Så roligt och spännande att få höra vad du har för dig nuförtiden! Det låter som väldigt spännande projekt, och jag tycker att det är *helt rätt* att dina släktingar kallar ‘frillers’ för svartkonst. Stort lycka till med allt!

Kommentera

