Inlämningsdag

 

Anna porträtt 3

Foto: Göran Segeholm

Hej. I dag är det min inlämningsdag. Jag har vetat att den skulle komma ända sen i våras när vi skrev kontrakt på manuset, och jag har växlat mellan att tänka hur ska jag hinna få ihop någonting och det är jättelång tid kvar. Just nu känns det mest phuuuuu efter en väldigt intensiv jobbledig skrivvecka.

Ibland kan jag bli så trött på min process, för det går aldrig att planera någonting i förväg. Jag har verkligen lagt ner mycket tid i det här manuset. Det är inte så att jag satt och rullade tummarna under sommaren och kom på för några veckor sen att det snart är deadline, jag har verkligen skrivit hela tiden. Alltså verkligen hela tiden. Varje dag. Ibland hela dagarna varje dag. Ändå har det varit först de senaste veckorna som jag verkligen känt att jag kommit närmare den känsla jag velat ha.

För min process innebär så mycket att jag provar mig fram. När jag börjar har jag ingen plan, jag bara kör, öser sand, utforskar. Det är kul ibland och jobbigt när allt känns löst, men sen när jag passerar en punkt då jag märker hur trådarna börjar gå att knyta ihop, hur saker kan gå att ordna, och hur dramaturgikurvor går att förankra i texten – då blir det kul på riktigt.

Jag tror att jag nådde den punkten ungefär … nu.

Eller i veckan som var. Jag har producerat oerhört mycket text på få dagar, redigerat som en galen slipsten, ändrat runt, fixat, klippt bort och lagt till. Och nu börjar jag se hur saker ska hänga ihop! Jag kan börja göra snygga paralleller och foreshadowing och ge karaktärerna såna där ljuvliga quirks som kommer fram i den här fasen, när det mesta av grunden sitter.

Och jag frågar mig själv: Varför kunde inte detta inträffat för två månader sen så att jag hann kirra det ordentligt innan manusinskick? Gaah, denna process!

Suck. Jag är väldigt trött i huvudet just nu. Men det känns kul att få visa min förläggare några av de där grejerna som redan börjat spraka i manuset, och det ska bli kul att fortsätta jobba med dem när mitt huvud fått vila lite. När jag får tillbaka manuset med respons är det nämligen dags att gå in i den roligaste fasen. Den där det handlar mer om att slipa än att ösa. Fixa till, styra upp, räta ut. Den där det faktiskt börjar bli en bok, som faktiskt börjar bli bra, och inte bara ett stort och vilt textmonster. Jag har verkligen längtat.

 

Ps: Jag kom på ett jättebra sätt för att komma vidare med textmonstret när det trilskades. Det involverar listor och karaktärer och kolumner och hjälpte mig jättemycket. Jag tänkte skriva mer om det här sen när min hjärna kan formulera mer än en sammanhängande tanke åt gången. Återkommer!

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Bok två, Debut, Saker ingen ser. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Inlämningsdag

  1. charlottecederlund skriver:

    Alltså gud, känner så igen mig i det du skriver! En vecka innan min deadline började jag skriva nytt – IGEN – och började äntligen känna att storyn höll på att landa. VARFÖR ska det alltid hända i sista sekund?😛 Stort grattis till din inlämning iaf! Själv räknar jag med att min respons snart ska börja trilla in och på måndag drar jag igång med manusversion 3. Bara att köra på – peppen ligger ju i hur bra man vet att det kan bli till slut!😀

    • annaahlund skriver:

      Ja, eller hur, VARFÖR alltid i sista minuten?!🙂 Vad spännande att få tillbaka respons! Jag ser verkligen fram emot det också, det kliar i fingrarna nu efter att få fortsätta. Tack för grattis, och tack detsamma! Heja version tre!❤

  2. Kristina W skriver:

    Härligt, Anna! Grattis till inlämningen! Du har alltid så kloka tips om skrivprocessen, ser fram emot det kommande inlägget om listor🙂

    • annaahlund skriver:

      Tack Kristina!❤ Vad roligt att höra! Det hjälpte mig verkligen massor, jag ska skriva om det till måndag!

  3. annisvensson skriver:

    Anna, det är verkligen spännande att följa din skrivprocess. Det är superkul och lärorikt att läsa inte bara om vad du gör – utan även hur du gör. Jag hinner inte alltid kommentera, men läser varje inlägg med stort intresse. Vad härligt att du kommit så långt nu med nästa bok!

Kommentera

