Hur jag blev med agent

Charlotte CederlundLitterär agent. Vad är det för något? Är det något jag behöver? Något jag borde ha? Och hur skaffar jag det i så fall?

När jag skrev Middagsmörker hade jag i ärlighetens namn inte så bra koll på litterära agenter. Mitt huvudfokus var att skriva färdigt manuset och att hitta ett förlag som ville ge ut det, mycket längre än så kunde liksom inte min hjärna hantera att tänka. Men när väl förlagsavtalet var påskrivet och jag kunde lyfta blicken från texten insåg jag att en agent var något som de flesta framgångsrika författarna hade. Kanske betydde det att jag också borde sträva efter en för att ge mina böcker största, möjliga chans att nå sina läsare?

Jag började läsa på och insåg att jag kanske redan hade missat min agent-chans. För i alla skrivarpoddar, skrivarbloggar och andra skrivarcommunitys pratas det om att agenter vill få manus INNAN de blivit antagna av ett förlag, att det efter antagning är för sent. Och jag köpte det och släppte lite tanken på en agent, i alla fall för min Idijärvi-trilogi. Istället började jag formulera en plan att kanske skicka mitt och brorsans dystopimanus direkt till en agent den dagen det väl är färdigt.

Och så gick månaderna. Middagsmörker släpptes och fick ett jättefint mottagande och jag googlade recensioner och ammade bebis. Men så en dag låg det ett mail i min inkorg med ämnet Får vi läsa? En agent hade sett Middagsmörker i SF-bokhandelns nyhetsbrev och blivit intresserade. Jag blev såklart eld och lågor, skickade över min bok och höll sen tummarna hårt, hårt, hårt.

Men inget hände. Jag ammade vidare och skrev Gryningsstjärna, glömde lite grand bort den där agenten. Tills det blev sommar och jag insåg att det gått 4,5 månad utan att jag hört något. Så jag mailade för att fråga vad som hände och fick svaret att de läst och gillade jättemycket men att de väntat på en öppning. Jag blev såklart besviken att de fortfarande inte bestämt sig men vi bokade in ett möte till Bokmässan och trots att det var 2,5 månad bort gav det mig lite hopp.

Jag har dock aldrig varit en sån som bara går och väntar utan att agera. Så för att sprida risken lite passade jag på att kontakta två andra agenturer, två stora. Jag skrev som det var, att jag redan hade en agent som läste manuset och undrade om de också var intresserade av att läsa. Den ena svarade och tackade nej, sa att jag gjorde helt rätt som letade agent men att de inte sökte böcker i min genre. Den andra hörde jag aldrig från. Trist, såklart. Men så fick jag höra av en författarkompis att hennes agentur sökte nya författare och att hon redan nämnt mig för dem och att de verkade intresserade. Så jag hörde av mig, skickade boken och bokade in ytterligare ett möte på Bokmässan.

Det var jätteroligt att få träffa båda agenturerna face to face på mässan. Båda var trevliga och det kändes lyxigt att få prata med folk som var peppade över min bok. Det slutade med att båda agenterna ville representera mig och att jag kunde välja vilket agent jag ville jobba med. Det var ett svårt val och i brist på erfarenhet från branschen gick jag mest på magkänsla. Och då blev det Hedlund Agency.

Vi har precis påbörjar vårt samarbete. De hade med sig Middagsmörker till bokmässan i Frankfurt och drar nu i trådar som jag absolut inte har tillgång till själv. Om det resulterar i något går inte att säga redan, men det känns otroligt kul att vi nu är ännu fler som jobbar med mina böcker!

Och det där med att det är för sent att få agent efter förlagsavtalet? Tja, det beror ju på vilka rättigheter agenten vill ha. Min agent vill bara ha mina utländska rättigheter, inte mina svenska, och då spelar det ju inte direkt någon roll att boken redan fått ett svenskt förlag!

hedlunds

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Hur jag blev med agent

  1. Bok&Film skriver:

    Vad kul! Stort grattis och lycka till med ditt framtida skrivande. Hoppas du blir utgiven i fler länder :).
    Själv blev jag kontaktad av en engelsk agent via Twitter. De är intresserade av att läsa mina manus fast de inte ens är färdigskrivna ännu. Det var både smickrande och överväldigande måste jag säga. Jag har aldig blivit utgiven innan (har aldrig trott på mig själv och har därför inte vågat), men de manus jag håller på med nu har jag tänkt att skicka iväg till ett par förlag. Men har du översättare då och i så fall vad kostar det, sådär mellan tummen och pekfingret? Hade tänkt att översätta mina manus till engelska själv, men det blir för mycket jobb.

  2. Hanna skriver:

    Wow! Spännande att läsa om din väg till agent. Stort grattis till dig!

  3. Boel MvW skriver:

    Tack för ditt inlägg Charlotte! Jag är lite nyfiken på fler tips, undrar om du har några pålitliga källor på vilka agenter som är bra/etablerade/trevliga? Kände du att du fick en bra bild av hur marknaden ser ut och vad som är viktigt att tänka på när du letade själv?

    • charlottecederlund skriver:

      Egentligen har jag inte alls koll på agenter men jag känner författare som är representerade av båda de agenterna som jag hade kontakt med och det kändes tryggt. Så det är kanske mitt tips då, att kontakta andra författare som är signade med den agent man är intresserad av? Inside information är ju alltid bäst! 🙂

  4. Kristina W skriver:

    Åh vad kul att läsa 🙂 Tack för att du delar med dig!

  5. Anna skriver:

    Alltså, woaw. Häftigt att ändå kunna välja själv i slutändan! 😮

Kommentera

