Lördagsenkät: Skulle du vilja göra om/ändra något med din bok?

GB_Karl_Modig_1Karl: Språket är det största jag stör mig på när jag läser/bläddrar igenom boken. Inte själva tonen eller så, utan snarare vissa meningar som jag slarvade med när jag skrev. Dåliga meningar helt enkelt, styltigt formulerade. Känns extra jobbigt med tanke på att jag vet att jag egentligen kan bättre.

 

 

 

 

Charlotte CederlundCharlotte: Korrfelen. Usch så många det har varit. Det gick så fort när boken skulle ut, på bara ett halvår redigerade och korrade jag och förlaget samtidigt som omslag skulle fixas, marknadsföringsplaner tas fram mm. I sista ”korrundan” satt jag fortfarande och bytte ut textstycken. Det funkar inte, för mycket blir fel. Sista korrundan ska bara vara stavfelsletande typ. I andra upplagan är det bättre som tur är, men naturligtvis finns det fel kvar även där (en skrivarkompis har gett mig en lista på de hon har hittat). Kanske att jag kan röja bort dem alla om det någonsin blir en tredje upplaga???😛

 

 

Profilbild

Anna: Nej. Du, bara blev precis som jag ville ha den. Vi hade en väldigt ostressig process där både jag och min redaktör hade tid att gå igenom den många vändor. Den hann landa, och när den gick på tryck kände jag mig verkligen nöjd. Jag älskar att den alltid kommer att vara ett tidsdokument som visar hur mitt språk och min stil såg ut under perioden när jag skrev den.

 

 

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_nCamilla: Jag ändrade slutet väldigt sent i processen, ja faktiskt efter att manuset blivit antaget. Jag trodde att det skulle kunna vara en sådan grej som jag i efterhand debatterar med mig själv. Om det var rätt eller inte, helt enkelt. Men faktiskt har jag inte gjort det. Jag känner att jag kan stå fullt ut för boken.

Okej, jo. Det hade varit roligt att ha fler illustrationer. Det hade jag nog gjort annorlunda.

 

 

 

IMG_8645Ida: Jag hade väl inte velat ändra något med manuset egentligen, men däremot funderar jag ofta på hur Forsdansen hade sett ut om jag raderat hela dokumentet typ i somras och skrivit om allt med mina nya skriverfarenheter i bagaget. Jag skriver mycket jämnare nu, och med större flyt. Nåja, någon bok ska ju vara ens första, och jag är nöjd med resultatet så som det blev efter all korrektur!

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

