Mellanfaser

GB_Karl_Modig_1Jag är nu uppe i en sån där jobbig mellanfas med mitt skrivande. Förläggaren håller på och läser mitt senaste projekt så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Jag försökte först att inte skriva någonting men det höll bara en vecka innan det kliade för mycket i fingrarna.

 

Jag har en mapp på min dator som heter ”Diverse verk” (jag döpte mappen när jag var cirka 14 och inte riktigt visste vad jag höll på med) där nästintill allt finns som jag skrivit sen jag gick i högstadiet. När jag hamnar i mellanfaser brukar jag dyka ned djupt i den här mappen och läsa det jag skrev för längesen. För att se om det finns någon potential. Och förvånansvärt ofta finns det åtminstone en gnutta genialitet i texterna. De är självklart helt
absurt dåligt skrivna men själva idéerna är ofta mycket bättre än jag insåg när jag kom på dem.
Vad sägs om en Agatha Christe-aktig pusseldeckare om ett mord på ett slott? Eller en historia om en galen man som kidnappar ett barn för att uppfostra det? Eller en fantasy om en prinsessa som måste rädda riket från en varulv efter att hennes far har dött?

Alla idéerna är kanske inte superbra men som sagt så finns det några guldkorn. Men just nu sitter jag och jobbar med två historier.
Här är hiss-pitchen för den första:
Oliver börjar träffa (och blir kär i) en hemlighetsfull man som är på jakt efter en seriemördare som härjar runt Stureplan.

Man skulle kunna tänka på det som en Batman vs. Jokern-historia, fast berättat ur Robins (Batmans sidekick) perspektiv. Min idé är att försöka skriva en deckare utan att huvudpersonen är polis eller journalist, för det är huvudpersonen i alla böcker nu för tiden. Vi får se. Det kanske blir bra. Det kanske blir skit. Det vet en inte för en testat.

Här är pitchen för den andra historien:
Superhjälten Röda Stjärnan blir mördad i sin lägenhet och det är upp till hans tvillingbarn att hitta mördaren. Var det en gammal nemesis eller hjälte som gjorde dådet?

Jag kom på den här idén när jag var inne i en Watchmen-period. Också lite deckar-aktig, antar jag. Jag älskar när man läser en bra bok eller ser en film/tv-serie och man försöker gissa vem som är mördaren. Att försöka se ledtrådarna innan huvudpersonerna har sett dem är typ det roligaste som finns.

 

Så dagens tips? When in doubt, läs dina gamla texter och släng aldrig något du jobbat mer än 30 minuter på.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mellanfaser

  1. annaahlund skriver:

    Vad spännande! Kul att hitta gamla texter och se om det finns något kul att plocka upp. Jag gillar dina hisspitchar, heja heja!

Kommentera

