Det blir en januaribok

Hela detCharlotte Cederlund här året har jag jagat Gryningsstjärnas utgivningsdatum. Det har varit lite som att jaga en hägring, så fort man tycker att man kommit nära försvinner den igen. Målet har hela tiden varit utgivning i januari, exakt ett år efter att Middagsmörker kom ut. Det har i ärlighetens namn verkar vara en ganska så omöjlig uppgift under mer eller mindre hela processen.

Jag har fått jobba extremt mycket med deadlines och jag har respekterat varenda en av dem. En missad deadline har nämligen betytt ett missat mål och det har jag inte velat acceptera. Så jag har slitit. Jobbat med manuset nästan heltid i perioder trots att jag egentligen inte haft någon heltid till mitt förfogande.

Det har varit extremt stressigt. Inte bara arbetet i sig utan också ovetskapen när boken ska komma ut. Jag gillar att planera, gärna långt i förväg och helst utan osäkerhet. Med Gryningsstjärna har det varit omöjliga önskemål att uppfylla.

För snart tre veckor sedan skickade jag iväg manusversion 3 till förlag, agent och testläsare. Manusversion 1 kastade jag drygt halvvägs. Manusversion 2 var råmanus. Jag har aldrig jobbat så intensivt med mitt skrivande som med manusversion 3, såg ärligt talat knappt min man på fyra veckor och dammråttorna i huset blev så stora att de skrämde hunden. Jag hann aldrig läsa igenom den manusversionen innan jag skickade iväg den, jag bara skrev och tryckte på send. Så jag hade knappt någon aning om vad det var jag gav mina läsare att läsa.

I dagarna föll domen. Kommentarerna ramlade in i mailkorg, via telefonsamtal och lunchsnack. Och det var bättre än jag vågat hoppas. Alla gillade. Alla tyckte att det var ett ganska så färdigt manus. Alla hade såklart kommentarer, men bara av mindre art. Och alla trodde på utgivning i januari.

Känslan när det gick upp för mig att det kommer bli en januaribok går inte att beskriva. Det är otroligt härligt att få veta att allt mitt slit har gett resultat, att jag har nått mitt mål. Det gör det SÅ värt det!

Det kommer fortfarande bli på håret. Förlaget planerar att skicka till tryck EFTER nyår för att få några dagars extra korrtid. Tidplanen har alltså inget utrymme för problem och jag tänker hålla tummarna stenhårt att allt som ska göras kan göras smidigt. För den här gången vill jag nämligen ha releasefest, ni vet en sån jag missade i amningsdimman första gången. Och det är såklart roligast med release om det finns några böcker att fira!🙂

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Charlotte Cederlund, Debut, Gryningsstjärna, Idijärvi-trilogin, Redigering, Uppföljare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det blir en januaribok

  1. Thomas skriver:

    Fantastiskt bra jobbat!

  2. Hannibal skriver:

    Grattis till en lyckad självplågning! Men varför var januariutgivning så viktig?

Kommentera

