Lördagsenkät: Vilken fas tycker du är roligast i skrivandet?

GB_Karl_Modig_1Karl: En av mina roligaste faser är någonstans i början när det bara flyter på och det går att bara köra på. När det liksom bara är roligt och det inte finns några jobbiga plot-holes eller logiska falluckor. Men min roligaste fas är nog precis innan man börjar med grammatisk redigering. Den fasen då allting faller på plats och man kan känna Ja, det här blir faktiskt rätt bra.

 

 

 

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_nCamilla: Jag har alltid tyckt bäst om idéfasen. När du får den där första uppenbarelsen och bara vill kasta dig ner framför datorn och skriva, skriva, skriva.

På senare tid har jag dock blivit väldigt förtjust i redigeringsfasen också. Både den grova och den fina. Förut såg jag det som ett nödvändigt ont, men nu längtar jag faktiskt. Jag gillar den där känslan av pill, av skulpterande. Eftersom jag skriver i många versioner (där det första utkastet verkligen är ett utkast, ett skelett) är det en ganska häftigt att se hur allting formas och formas om.

 

CharlotteCharlotte Cederlund: Jag föredrar alltid den fas jag inte är i för tillfället. När jag plottar vill jag skriva råmanus, när jag skriver råmanus vill jag redigera, när jag redigerar vill jag korra och när jag korrar vill jag plotta. Låter ju lagom tragiskt när man säger det rakt ut men så är det!😛

Om jag verkligen måste välja blir det dock plottandet, alltså idéfasen och synopsis-skrivandet. Det är så himla roligt att få spruta ur sig en massa idéer utan att det finns några egentliga krav på prestation. Allra roligast är denna fas när man gör det tillsammans med någon. Jag och min lillebror plottade dystopi i drygt ett år, alltid på den lokala pubben och alltid med rödvin i glasen. DET var roligt!🙂

ProfilbildAnna: Min favoritfas är när allt är på plats och det går att börja knyta ihop småtrådar och ta fram den lilla, lilla detaljpenseln för att få allt riktigt shiny. När ett litet ordbyte kan få en mening att börja spraka, för att det blir så bra. (Längtar dit!)

 

 

 

IMG_8645Ida: När man skriver första utkastet och har kommit fram till det stora slutdramat. När alla plotholes är lösta och det bara är full fart i mål. Då bara skriver och skriver jag tills det är klart.

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

