Superhjältar och samtiden

karl-modig-olaIgår satt jag i biblioteket och tänkte plugga, men istället hittade jag en bok som verkade intressant och började läsa den. Suicide Movies: Social Patterns 1900-2009 hette den och handlade om hur självmord har porträtterats i 1377 amerikanska och 135 brittiska filmer från 1900 till 2009. Nu hann jag inte komma så långt innan mitt samvete tvingade mig att börja plugga till tentan jag har på fredag men det fick mig att tänka på hur samtiden reflekteras i kulturen och specifikt hur superhjältar kan reflektera samtiden. För superhjältar är typ det bästa som finns.

Det sägs ibland att superhjältar är vår tids mytologi och folksagor. En sorts motsvarighet till historierna om asagudarna eller gudarna på Olympus eller Odyssén. Jag tror att det folk menar när de säger det är att superhjältar är en sorts ultimat symbol för den tid som de skapas i. Superhjältehistorier utspelar sig i en ”nutid” och allra oftast i någon sorts storstad, men med ett mått av övernaturlighet/fantastik (alltså superhjältens superkraft).

Ett enkelt, inledande sätt att se hur superhjältar reflekterar samtiden är att titta på hur superhjälten får sina superkrafter, beroende på vilken tidsperiod som superhjälten skapas i.
Captain America (som jag kommer återkomma till) skapades under 1940-talet, vilket var en period då vetenskapen hyfsat nyligen hade upptäckt steroider (utan att veta om de negativa konsekvenserna) och hur får Captain America sina krafter? Jo genom något som kallas Super-Soldier Serum. *host* steroider *host*
Hulken och Spider-Man, båda skapade 1962, får sina krafter av radioaktivitet. Hulken absorberar ett kärnvapentest och Spider-Man blir biten av radioaktiv spindel.
Ni fattar grejen. Fler exempel finns såklart. Fantastic Four åkte ut i rymden och fick sina krafter 1961 (mitt uppe i rymd-racet mellan USA och Sovjet).

Superkrafterna kan säga en del om samhället. Vad var det som var nytt, spännande och oupptäckt? Vad var det som var läskigt och främmande? Men det riktigt intressanta, tycker jag, kommer när man analyserar själva superhjältarna i förhållande till sin samtid.

Captainamerica1.jpgCaptain America är som sagt skapad under andra världskriget, närmast som en propagandaikon för kriget mot Nazityskland (Hans ärkefiende är superskurken Red Skull, en nazist). Captain America är en soldat med naturlig ledarförmåga, man skulle kunna säga att han är en förkroppsling av USAs självbild som the good guys i kriget mot de onda. Under andra världskriget var han en av de absolut mest populära superhjältarna för att sen helt tappa sin popularitet. Sen återupplivades han under 1964 och är idag en naturlig ledare för Avengers. Men på senare år har han tagit en mer tvivlande ställning mot staten.

 

På andra sidan har vi Wolverine, också2295988-wolverinebasics.jpg skapad under ett krig, närmare bestämt under Vietnamkriget. Wolverine är urbilden av en anti-hjälte. Han avskyr auktoriteter och har som vana att döda sina fiender. Under Vietnamkriget utbröt protester i USA och folk ifrågasatte om det verkligen var rätt att vara där borta.

Superhjältar är en väldigt amerikansk uppfinning och reflekterar kanske bäst USAs samtid. Dessa båda superhjältar kan indikera hur USAs syn på sig självt och dess deltagande i krig har förändrats över tiden. Typ. Det är i alla fall intressant att tänka på.
Det finns såklart ännu fler exempel. Till exempel Batmans utveckling, men det får bli för en annan gång.

 

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s