Vänta ihjäl sig

IMG_8645Jag satt och funderade över dagens inlägg när jag plötsligt insåg att det bara är ett litet fåtal inlägg kvar för mig att skriva här i bloggen. Ännu färre om man bara räknar de jag inte spikat något ämne för. Hur gick detta till? Det kan man fråga sig. Det var ju så sent som igår som jag satt i en lägenhet jag inte längre bor i och funderade över hur tusan jag skulle kunna få fram över 50 inlägg.

Det gick, visade det sig. I alla fall så här långt. Ett inlägg i taget. Inte så många som jag trodde om skrivandets alla regler och metoder. Men mitt sätt är ju ganska flummigt, och jag har egentligen ingen aning om vad jag håller på med, så jag har funnit det ganska svårt att få fram dem typen av texter.

Det roliga är att jag faktiskt hade ett fåtal ämnen som jag visste att jag måste skriva om. Visst – jag hade många idéer, men bara detta fåtal stack ut. Särskilt ett ämne kände jag redan från början att jag ville lyfta. Om jag har skrivit något inlägg om det? Nej.

Jag tror att jag har velat göra det lite för bra. Eftersom det tydligen varit så viktigt att förmedla orden, så har jag varit så mån om att det ska vara rätt ord och bra ord, att jag nästan omedvetet har skjutit det på framtiden. ”Äsch, det kan vi ta nästa vecka/annan vecka istället, så hinner jag fila lite mer på det.” och ”Jag är trött nu. Jag vill vara pigg när jag skriver det där inlägget.”

Alltså ursäkta, men skärp mig! Nu har jag ju snart slut på torsdagar liksom.

Vet ni vad det är? Det är samma tankevurpa som gör att min tredje bok(och här hade jag till vardags lagt in en svordom) aldrig tycks bli färdig. ”Nej, jag vill vänta tills jag är helt klar i huvudet och inspirationen är på topp.” Jag håller ju på att vänta ihjäl mig. Jag öppnar dokumentet ofta, läser igenom det senaste och försöker liksom få mina händer att lossna från köksbordet och börja producera, men en röst inom mig säger att jag behöver vänta mer. Fundera och känna efter mer. Att det jag ska skriva nu är viktigt och måste skrivas rätt. Jag vet inte vilken första mening jag ska gå vidare med, och den ovetskapen får tillåtas lägga hela projektet på is. Åh, det är så dumt så jag vet inte vad.

Jag tror att det har att göra med att jag ändrat slutet en miljon gånger också, och varje gång har det ändrats bättre. De senaste gångerna har det bara varit detaljer, som ordningen på saker. Kanske har jag svårt att klä hela rasket i ord för att jag väntar in fler ändringar/förbättringar? Egentligen tror jag att det till stor del kan vara så att jag är färdig. Att jag känner mig färdig alltså. Med den här berättelsen. Med Sägnen om Silverforsen. Inte så att jag ogillar den eller känner mig trött på den. Det är mer som klockan fyra en söndagsmorgon när efterfesten börjar rundas av, och man känner att ”åh så kul jag har haft, men nu vill jag hem och sova”. Som att komma tillbaka till sin gamla gymnasieskola efter att man tagit studenten.

Jag har nog egentligen ett sug vidare, efter nya utmaningar. Någon ny värld att utforska och brinna för. Och framför allt måste jag få gå hem från efterfesten och sova en stund. Kanske även hantera en bakfylla.

Nu ska jag sluta vänta. Sluta skjuta upp. Sluta låta saker hänga över mina axlar. Jag ska skriva de där inläggen jag vill att ni ska få läsa här. Jag ska skriva de sista tiotusen orden på trilogin. Göra slutet sådär sprakande fantastiskt som jag vet att det kommer bli. Sedan kan jag släppa allt. Andas ut.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vänta ihjäl sig

  1. Pia Widlund skriver:

    Gör inte imorgon, vad du borde ha gjort igår….. Och där skapade jag ett nytt ordspråk! Lycka till framöver när torsdagarna är slut!

Kommentera

