Lördagsenkät: Lästips i höstmörkret

Höstmörkret har sänkt sig över landet, och vad passar då bättre än att krypa upp i favoritfåtöljen med en bra bok? Här bjussar vi tips om bra böcker vi läser just nu!

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_nCamilla: Senaste boken jag läste var Kalldrag av Markus Sköld. En riktigt bra skräckis som passar extra bra att läsa när regnet piskar mot rutorna (okej, det kanske finns få skräckisar som passar bäst att läsa när det är strålande sol, men ni fattar!).

Ett annat hett tips är Brev från Cosmos. Brev från Cosmos är en digital novelltidskrift som fokuserar på fantastik. Senaste numret har temat ”Varelser”. Blir väl inte mycket bättre än så, va?
Nämnde jag att en dessutom kan ladda ner tidskriften gratis? Bra grej för oss som gillar att knarka nyskrivna noveller.

 

GB_Karl_Modig_1 I Varje Ögonblick Är Vi Fortfarande Vid Liv av Tom Malmquist. Wow, så bra (och hemsk) bok. Gillar man att gråta så rekommenderar jag den starkt.

Annars rekommenderar jag Nimona av Noelle Stevenson, kanske världens bästa serieroman (är det ett korrekt uttryck?). Handlar om en superskurk med heder som får en ny sidekick som kan förvandla sig till allt möjligt.

 

 

 

 

Charlotte Cederlund

Charlotte: Jag tycker jättemycket om dystopi-trilogin om Systemet av Anna Jakobsson Lund. Det är smart, välskrivet och grymt spännande! Första boken heter Tredje Principen, andra Aldrig ensamma och tredje Enda vägen! Läs!🙂

 

 

 

 

 

ProfilbildAnna: Jag läste nyligen Bara tre ord (Simon vs the Homo Sapien Agenda) av Becky Albertelli, och tyckte så mycket om den! Det är highschool, identitetsfunderingar, en massa kreativa vänner, och framförallt en spirande romans med en hemlig mailvän. Väldigt fin bok.

Just nu håller jag på att läsa om Häxan och lejonet av C. S. Lewis till min bokklubb, den passar också väldigt bra i höstmörkret.

 

IMG_8645Ida: Jag måste tipsa om boken Att de i tid må väckas av Frida Arwen Rosesund. Perfekt mix av skräck/övernaturligheter/folktro och intriger/psykologiskt drama/romantik på landsbygden i 40-talets Sverige.

Om Camilla Linde

Skriver skräck och SF, gärna för barn och ungdom, och nördar loss på Joss Whedon.
Det här inlägget postades i lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

