Shiny Uppsala

anna-2016-beskuren

Foto: Johanna Westin /densjungandefotografen

I fredags var jag i Uppsala, där både Du, bara och Saker ingen ser utspelar sig. Dels var jag inbjuden att bli intervjuad till studenradions kulturprogram Hesa Fredrik till ett temaavsnitt om queerlitteratur, dels passade jag på att göra lite research.

Det är alltid så inspirerande att prata om queerlitteratur, tycker jag. Det händer rätt ofta när ämnet kommer på tal att jag får frågan varför jag vill skriva historier med hbtq-tematik. Den korta förklaringen är att jag helt enkelt tycker att det finns så många historier som är oskrivna, och så många karaktärer som inte fått vara just karaktärer, utan främst representanter sin sexuella läggning eller sin könsidentitet. Många, många hbtq-böcker handlar om att komma ut – vilket behövs eftersom världen fortfarande ser ut som den gör – men samtidigt är det spännande att få utforska hur saker kan skrivas på nya sätt. Jag har ju till exempel valt att helt lyfta bort heteronormen ur Du, bara, för att förhoppningsvis få läsaren att fundera på varför samma regler inte gäller för alla, när kärleken är densamma. Att lyfta bort en norm kan ibland vara ett väldigt effektivt sätt att belysa den. Ingen behöver komma ut i Du, bara, och jag hoppas att det väcker tankar runt varför någon ska behöva komma ut överhuvudtaget. Med Uppsala som kuliss har jag skapat en lite upp-putsad verklighet som visar den värld jag tror på, och vill ha.

Min research bestod i att jag fikade på Kafferummet Storken där mina karaktärer hänger, kollade in färgen på soffgrupperna vid deras favoritbord (grönblommig sammetsbrokad), färgen och storleken på tekopparna (stora, vita, tjocka porslinskoppar med blåa blommor) och research-åt lite snickerskakor. En intressant detalj jag märkte var att de har ett gammalt rökrum (finns de fortfarande?) med ett piano i (!). Det måste jag definitivt skriva in i Saker ingen ser, det kändes som en så kul detalj.

Jag har tidigare bestämt var mina karaktärer bor, för jag gillar att veta. Nu gick jag förbi Yodits hus för att kolla om det går att stå utanför själva porten utan att bli blöt när det regnar, eftersom min andra karaktär Sebastian gör det i en scen. Det går inte, märkte jag (och det regnade till och med när jag var där). Sebastian passerar heller inte några andra portar som det går att stå i på väg hem därifrån (som jag skrivit i manuset), så nu får jag ändra så att han söker skydd från regnet under utskjutande balkonger istället. Det är bra att få koll på.

yodits-trappaNär jag var utanför Yodits hus på Åsgränd och tittade på porten kom en granne som just skulle gå in, och när han höll upp dörren och frågade om jag skulle hälsa på någon kunde jag ju inte säga nej. Så nu har jag dokumenterat de solgula trapphusväggarna, marmortrappstegen med fossiler, hissens gallergrind, de runda små lampknapparna, fotat trapphusräckena och försökt memorera museiedoften. Och jag fotade hur ljuset föll över trappan, och vad som syns genom trapphusfönstret.

Sånt här tycker jag är så kul! Det känns som om karaktärerna finns på riktigt när jag hänger i deras hoods och går på deras gator. Och när jag gick tillbaka in mot centrum höll jag nästan på att gå in i en lyktstolpe när jag såg en (verklig!) människa som var så otroligt lik min Frank. Då kändes det ännu mer som om mina ungdomar verkligen finns, och går runt på Uppsalas gator. Den tanken la sig varm runt mitt hjärta, tillsammans med tanken på att kloka och pålästa litteraturstudenter gör radioprogram om queerlitteratur. Staden jag skriver om – Shiny Uppsala – kanske finns lite grann på riktigt också.

 

 

Det här inlägget postades i Anna Ahlund, Debut, Du, bara, Författarliv, Hbtq, research, Saker ingen ser, Ungdomslitteratur. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Shiny Uppsala

  1. Simona Ahrnstedt skriver:

    I lesbisk romance är det ofta så – att vara lesbisk är normen och inget problematiskt. Känns så SKÖNT att läsa, att det inte är ett PROBLEM att vara lesbisk. Eller gay. Älskar romance för det.

  2. annisvensson skriver:

    Det är så himla roligt och inspirerande att följa dig på din skrivarresa! Fortsätt du bara… 😊

Kommentera

