Vad får man skriva om?

IMG_8645Ni kanske fick känslan av att det fattades något i morse? Det var ett korrekt antagande. Mitt inlägg fattades. För att vara ärlig så har jag och WordPress inte varit bästa kompisar under det här året. Vi har haft en strikt yrkesmässig relation. Hållit en artig fasad utåt. Hälsat stelt på varandra i fikarummet. Men WordPress har inte hjälpt mig alls. Inte ens när jag kommit hem en sen onsdagskväll, dödstrött, och på något vis glömt att klicka på en knapp när det här inlägget skulle tidsinställas. WordPress kunde inte ställa upp då. WordPress tittade åt andra hållet och fnissade skadeglatt. Nåväl, här kommer dagens inlägg!

Jag hade en dröm i natt. Jag är en sådan person som drömmer ofta och livligt. Det min fantasi inte får utlopp för under mina vakna timmar tar den igen under natten när jag sover. Det var en mustig och dramatisk dröm som involverade häxor, svart magi, blod, förruttnelse och Fan själv som huvudperson. Inte en mardröm – oh nej. Alla drömmar som involverar mörka element är inte mardrömmar. Jag är ofta medveten om att jag drömmer och ser den här typen av drömmar mer som en extra levande och väldigt underhållande läskig film. Det intressanta var att jag under ett tillfälle i drömmen kopplade bort mig från det som hände och faktiskt tänkte: ”Shit, det här skulle bli en så grym bok. Jag måste komma ihåg den här idén när jag vaknar!”

Vaknade gjorde jag så småningom. Jag kom ihåg drömmen också, och vad jag hade tänkt. Med ögonen fortfarande slutna tänkte jag igenom det hela. Det hade faktiskt en potential, om man bara tog bort de mer orimliga elementen (som en flera kilometer lång rostig trappa som plötsligt förvandlades till en rutschkana). Jag blev mer och mer uppeldad. Det kunde ju faktiskt bli något på riktigt! Drömmens osammanhängande intryck sorterades i mitt huvud till embryot för ett synopsis. En nutida påhälsning av den gamla föreställningen om häxors relation med den lede. Brutal verklighet kombinerat med kittlande mörk och fruktansvärd övernaturlighet. Erotiskt, äckligt, skrämmande och obehagligt. (Alltså en historia som skriker Ida Tidman.) Jag kom till och med på namnet – Satanskyss.

Men så kom de där tankarna tillbaka. Vad kan man faktiskt skriva om? Vad är ”för mycket”? När börjar jag trampa för många på tårna? Jag gillar inte att trampa folk på tårna. Jag gillar inte att försvara mig. Jag hade de här tankarna redan på ett tidigt stadium när jag skrev trilogin. Hur nära våldtäkt kan man gå? Hur pass ingående kan man skriva om barnamord? Vad är tabu? Kanske är jag för rädd. Kanske är mina funderingar sunda. Jag vet inte. Jag vet bara att jag har läst så många böcker som överraskat mig positivt i det avseendet. Författaren vågade faktiskt, och det blev bra! Men hur ska man själv våga, och hur ska man veta var gränsen ska dras?

Jag vet inte om Satanskyss någonsin blir skriven, eller om den får fortsätta existera som ett härligt skräckligt minne i mitt huvud. Men jag skulle verkligen uppskatta era åsikter i ämnet. Hur tänker ni? När blir det för mycket? Jag känner spontant att det har en hel del att göra med målgrupp och framställning. Varsågoda att diskutera i grupper!

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Vad får man skriva om?

  1. Bok&Film skriver:

    Jag tycker definitivt att du ska skriva den! Skriv den rå och osminkad. Du kan alltid fila bort lite efteråt om den blir refuserad. Redigera och skicka in igen i så fall. I dagens samhälle är nästan ingenting tabu. Tänk när Stephen King skrev Det på 80-talet med råa barnamord och barn som hade sex. Den gavs ut och blev en dundersuccé. Kasta dig in med huvudet före och skriv Satanskyss! Den låter helt otroligt häftig!

  2. Lovisa Wistrand skriver:

    Skriiiiv den!

    Äh, våldtäkter kan man skriva om. Mord också. Det är litteratur, inte verklighet😀 Men jag förstår frågan, jag har själv tänkt i de banorna och kommit fram till att lita på mitt eget omdöme. Att skriva boken som JAG vill ha den, som boken vill bli skriven. Sedan, om testläsare, lektör eller förläggare har åsikter som vissa delar (som exempelvis barnamord/våldtäkt som dina exempel) kan ju det diskuteras då. Men skala inte bort någonting redan innan det ens är skrivet. Satanskyss var ju också ett himla coolt namn😉

    • Ida Tidman skriver:

      Ja, jag borde skriva först och tänka sen. Risken är ju att man liksom tänker bort all skrivlust till slut. Jag har ändå en stark lust att skriva något brutalare än trilogin, som ändå är rätt mild i jämförelse. Det var en riktigt cool dröm i alla fall! Thank you brain😉

  3. icafischerstrom skriver:

    Det låter som en ascool bok som jag helt klart vill läsa i framtiden.

    Tja, jag tror att det gäller att fatta övervägda beslut och lyssna mycket när en skriver om känsliga ämnen. Acceptera att de som reagerar dåligt inte är elaka, och det är inte skribenten heller. Men även känsliga saker behöver skrivas om. Så länge besluten tas eftersom de ger något och inte bara är for the lols så tycker jag att en får skriva om saker.🙂

  4. Minna skriver:

    Jag tycker man kan gå extremt långt så länge man inte går för djupt i osmakliga detaljer. Som boken ”odjuret” som ändå skriver om barnvåldtäkt och barnamord men hela tiden håller sig inom ramen. Har läst böcker där detaljerna blir för grova på mindre hemska brott där man istället slänger bort boken.

    • Ida Tidman skriver:

      Det ligger nog mycket i det. Det är en hårfin balans det där. För mig får det gärna vara ganska ”kladdigt”. Så där så att det balanserar på gränsen men aldrig går över den. Åh vilken tur att man har testläsare ändå!

  5. Hannibal skriver:

    I krig och litteratur är allt tillåtet!

    Så skriv den! Och om den blir tillräckligt bra så kommer du undan med allt. Och om den inte duger för publicering så behåller du den för dig själv. (Och putsar och polerar i evighet, amen.)

Kommentera

