Gästblogg: Christina Lindström

ti-blogg

Dagens gästbloggsinlägg är skrivet av Christina Lindström, en av förra årets debutantbloggare. Förra året släppte hon ungdomsromanen Hälsningar från havets botten samt första delen i en barnboksserie. I år har hon släppt tre barnböcker och ungdomsboken Jack, samtliga på B. Wahlströms förlag.

 

 

 

SÅ ÖVERLEVER DU MELLANSTADIET! Åtta regler för killar i elvaårsåldern.

  1. Se aldrig glad ut!
  2. Visa inte empati! (Om inte någon i Manchester United blir fälld.)
  3. Var inte intresserad av skolan!
  4. Spela rätt sorts spel! (Du kan med fördel även förolämpa dina motståndare på ryska.)
  5. Gilla rätt filmer!
  6. Klä dig i rätt färger! (Testa inte din omgivnings tålamod på den punkten.)
  7. Läs inte böcker!
  8. Be a man for fucks sake.

Ungefär så ser reglerna alltså ut. De allra flesta mellanstadiebarn känner till dem och risken finns att den kille som inte följer dem står ensam på rasten. Galet grymt.

Jag tror verkligen att barn behöver få hjälp för att inte tvingas in eller tvinga in andra i snäva könsroller. Vi har till exempel inte råd med samhällsmedborgare som ständigt vill döda en björn eller bränna upp bilar, varken på individnivå eller som samhälle. (Givetvis vill vi inte ha ett samhälle där kvinnor tjänar mindre eller tar mindre plats än män heller.) Därför tror jag att det är otroligt viktigt att precis alla barn på allvar lär sig tänka kritiskt runt den här typen av normer.

I januari kommer min första bok för barn mellan nio och tolv år. Den heter Hugo och hugo_cmyk_13095kepskampen. Hugo är egentligen inte grabbig alls men han försöker anpassa sig till en hård mellanstadievärld. Han vänder kappan efter vinden för att bli omtyckt och drabbas med tiden av en skavande känsla.

Jag hoppas att boken ska komma att ha betydelse för någon liten typ där ute. En gång kände jag en Hugo.

Boken om Hugo är min sjunde eller åttonde bok. Den släpps precis samtidigt som den fjärde lättlästa boken om Leo – Leo och den lösa tanden. Redan innan de böckerna kommer ut måste jag börja redigera nästa barnbok. Det är roligt men frustrerande. När ska jag hinna skriva nytt?

För ett och ett halvt år sedan hade jag inte gett ut någon bok alls. Nu en hel liten hög. Vad har jag lärt mig sedan dess som jag skulle kunna föra vidare till er?

Verkligen inte mycket. Att man inte blir rik på att skriva barn- och ungdomsböcker. Att det är svårt att kombinera ett vanligt jobb och författande. Att det finns en grym VIP-lounge på Bokmässan.

Och att det nästan inte finns någon annan värld jag känt mig så hemma i som denna varma, kreativa, färgsprakande.

http://christinalindstrom.weebly.com/

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

