Lördagsenkät: Har du någon karaktärstyp du alltid återkommer till?

anna-2016-beskuren

Anna: Esteter! Jag älskar att skriva kreativa personer. Det är så roligt att beskriva skapande, tycker jag. Sen kan det se lite olika ut, men någon sorts pyssel/musik/måleri/dans återkommer jag ofta ofta till.

 

 

 

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_n

Camilla: Jag har en förkärlek för trubbiga, aviga typer som ofta har problem med auktoriteter. Vet inte riktigt vad det säger om mig!

 

 

 

 

 

IMG_8645Ida: Jag skriver ofta och gärna karaktärer i stil med Forsdansens huvudkaraktär. Lite egna, introverta typer som ännu inte hittat sin plats i världen. Lite blåögda karaktärer som har en tuffhet och inre styrka de inte utvecklat än, men gör under historiens gång.

 

 

 

 

Charlotte Cederlund

Charlotte: Jag har tidigare inte varit särskilt bra på karaktärer utan skrivit väldigt händelsedrivet, dvs. handlingen kommer först och karaktärerna skapas för att passa handlingen. Det har gjort att många karaktärer bär drag av mig själv. Antar att det helt enkelt gjort min skrivprocess enklare.

Nu när jag blivit varmare i skrivarkläderna börjar jag dock utmana mig själv och fundera på berättelser som istället är karaktärsdrivna. Det är superspännande och ger verkligen oanade möjligheter. Har redan en hel drös med spännande karaktärer jag vill skriva om, frågan är bara i vilken historia de platsar! 🙂

 

karl-modig-olaKarl: Folk som har massa känslor men trycker undan dom! Mina favoritkaraktärer är ofta utåtagerande och vägrar att ta tag i sitt egna känsloliv. Är skrivandet en reflektion av författaren? Jag hoppas inte det, hehe.

 

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lördagsenkät: Har du någon karaktärstyp du alltid återkommer till?

  1. Lovisa Wistrand skriver:

    Intressant frågeställning!

    Själv skriver jag (nästan) uteslutande om starka kvinnliga karaktärer, som säger sådant jag själv bara hade kunnat drömma om att säga. Gärna karaktärer som håller på med något brottsligt också. Typ är lönnmördare, bråkmakare eller bara gör allt det där som man inte får göra. Smiter ut från murar dit ingen får gå, använder svärd fastän kvinnor inte får göra det … och så vidare. Ibland får jag tvinga mig själv att skriva ”mesigare” karaktärer så att jag övar på det också! 🙂

Kommentera

