Dialog

karl-modig-olaNu har jag faktiskt bara tre, två efter detta, inlägg kvar på den här bloggen. Nej, jag tänker inte bli sentimental än. Det kommer i slutet.
Det jag tycker är roligast att skriva, och att skriva om, är dialog.

På mitt gymnasium fick vi välja rätt många valfria kurser. En av dem hette Litterärt Skrivande (eller något liknande). Så när jag skulle börja tvåan var det självklart att jag skulle välja den. Vi fick testa på att skriva allt möjligt, dikter, noveller, you name it. Då hatade jag att skriva dialog. Jag tyckte att det var jobbigt. Det blev bara fel.
En vecka fick vi i uppgift att lyssna på konversationer, skriva ned dem och ta med till nästa lektion. Jag skrev aldrig ned någon konversation den veckan (jag var en dålig gymnasie-elev) men jag lyssnade på dem.

Och det gör jag fortfarande. Ibland när jag pratar med folk brukar jag föreställa mig hur konversationen skulle se ut i textform. T.ex:
– Gillar du maten? säger pappa och häller upp ett glas vatten.
Eller:
Pappa häller upp ett glas vatten.
– Gillar du maten?

Grejen med dialog är att det ska låta som en riktig konversation, men att det inte ska vara som en riktig konversation.
För mig ska bra dialog vara rak och tydlig. Meningarna ska inte vara särskilt långa (om det inte är en karaktär som pladdrar på väldigt mycket) och varje replik ska ha högst två-tre meningar. För det är så konversationer ser ut, generellt sett. Det är väldigt sällan som en person pratar i mer än några meningar innan nästa person säger något.

För mig blir det ofta så att jag skriver en konversation som känns riktigt bra och rolig, sen låter jag den vilja i någon timme, redigerar den lite, låter den vila, läser den högt och redigerar igen innan jag känner mig helt nöjd.

Det går alltid att tajta till dialog. Ett sätt att tänka på repliker är att se de som information. Info om hur karaktärerna mår, vad de tänker och känner. Och det viktiga med det här är att ingen replik/information får bli överflödig.

Namnlös.jpgHär är en konversation som jag skrev när jag hade tråkigt. Jag var nöjd med den men i efterhand känner jag att det finns några saker som jag skulle vilja tajta till.

Vi börjar med Josephs första replik. För det första borde jag ta bort att han säger Kalle. Det är sällan man använder namnet på den andra personen i en tvåpersonskonversation.
Jag skulle även ta bort ”, inte tänka på döden.” från slutet på repliken. Det är underförstått av början på hans replik att han inte vill tänka på döden, han vill ju ”bli full och knulla ikväll”.

Om man tar bort ”inte tänka på döden”, så måste Kalles andra replik ändras. Kanske till ”Döden kommer bryr sig inte om vad du gör. Den kommer ändå”?

I Jospephs andra replik säger han ordet ikväll för andra gången. Det är överflödig information så det ordet ska bort. Sen kan man också fråga sig om eller? på slutet behöver vara med eller inte. Kanske en smakfråga.

Sen tycker jag också att ordet döden är med för mycket. Det blir lite uttjatat i slutet. Jag tror att det skulle kunna lösas genom att ändra de fyra sista replikerna.
Såhär blev slutresultatet:

dialog.jpg

Jag blev inte helt nöjd med ”Det är upp till dig” men kom inte på någon bra lösning. Vad tycker ni? Har ni några dialogtips?

För mer konstiga dialoger kan man följa mig på instagram @modigkarl där jag försöker lägga upp roliga bilder.

 

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dialog

  1. Minna skriver:

    ”Du får välja. Döden eller fylla. Vad vill du ha?”

  2. Ell skriver:

    Jag tyckte faktiskt den första versionen var mer nice, den hade i mina ögon (öron?) ett bättre flyt, mer naturligt. Dialog är nog det enda stället jag tycker man kan ta sig vissa friheter och inte tighta till precis allt, så att de låter lite som på riktigt (fast inte FÖR realistiskt).

    • karlmodig skriver:

      Hmm, jo jag är nog (i efterhand) beredd att hålla med. Det är kanske ändringen på de fyra sista replikerna som förstör flytet? Det sköna (och jobbiga) med text är ju att man ändå kan fixa det efteråt (:

Kommentera

