Lördagsfråga:Vad är det finaste någon har sagt om din bok?

karl-modig-olaKarl: Jag var på klassbesök i augusti. Det var en niondeklass så ungarna var cirka 15. Efteråt kom en kille fram och berättade att Superkrafter var den första boken som han någonsin läst ut. Det tog ett tag innan innan jag förstod det, men det är utan tvekan det finaste jag hört.

 

 

 

 

 

Charlotte Cederlund

Charlotte: Jag var med på Malmö Stadsbiblioteks författarscen tillsammans med författaren Madeleine Bäck. Efteråt fick publiken ställa frågor och en ung kille ber om micken. Han frågar hur det kommer sig att jag kunnat beskriva min huvudpersons sorg efter sin bortgångna pappa så bra. Han har nämligen också förlorat en förälder nyligen och han säger att han kände igen sig så i känslorna och att det var så fint beskrivet. Så sorgligt men också så fint sagt. Det fick det att knipa till lite extra i hjärttrakten!

 

 

IMG_8645Ida: Det finns så mycket att välja på, men jag tror att det allra finaste är när någon verkligen förstår boken. Upplever den så som jag vill att den ska upplevas. Att få bekräftelse på att jag har lyckats förmedla rätt känsla och budskap. Typ den senaste helt klockrena kommentaren jag fick av en testläsare:

Om Forsdansen är den kittlande förlusten av oskulden är -uppföljaren- den bittra ångestladdade walk of shame.

 

 

 

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_nCamilla: Jag tror att den finaste kommentaren jag fått kom från en förälder som sa ”det här är den första boken han självmant läst”, om sitt barn. Ett barn som inte brukade läsa. Sådan respons går rakt in i hjärtat på mig, för det är en stor anledning till att jag skrev Snack från första början – för att ge en annan typ av berättelse till barn som kanske inte läser så mycket i vanliga fall. Att då få ett bevis på att min mission lyckats. Ja, få saker är större.

Sen var det också väldigt trevligt att få höra: ”Som Harry Potter fast bättre” från en annan ung läsare!

 

anna-2016-beskuren Anna: Jag älskar det här citatet från Old adult reads young adult:

”Det är imponerande att en debutant kommer in och skriver på ett sätt som känns som när Chet Baker sjunger ”My Funny Valentine”. Ett fjäderlätt tilltal hela tiden men hela tiden perfekt avvägt. Inte för mycket, inte för lite. Läs boken, lyssna på låten. Ni kommer att fatta.”

Att få mitt språk liknat vid Chet Baker, som är en av de artister jag lyssnar allra mest på … Det kändes stort. Precis så vilja skriva.

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lördagsfråga:Vad är det finaste någon har sagt om din bok?

  1. OArYA skriver:

    @Anna Det är så roligt att du fortfarande kommer tillbaka till det där! Vad glad jag blir!

Kommentera

