Vad fan som helst

karl-modig-ola

Under julveckan skriver vi på Debutantbloggen varsin novell med samma start- och slutmening. ”Det här blev inte riktigt som jag tänkt mig” och ”Kanske var det inte ens meningen att den skulle finnas”.

”Det här blev inte riktigt som jag hade tänkt mig”, säger Alexander när vi kommer in på torget. Snön knastrar under våra fötter. Jag vet inte vad jag ska säga så jag bara nickar och ler. Min andning blir till rök. Några barn kastar snöbollar på varandra. Det skulle kunna vara is eller grus i snöbollarna. Något av barnen får kanske en bit grus i ögat och förblindas.
”Vad hade du tänkt dig då?” säger jag till slut.

Alexander suckar. Han har på sig sin röda mössa. Den med en liten tofs på toppen. Mamma köpte den på julmarknaden förra året.
”Jag vet inte”, svarar han.
”Du vet inte?”
”Nä.”
Jag gnuggar mig om ögonen.
”Okej.”
Vi sätter oss på bänken utanför frisören.
”Är du sur?”
”Får jag inte vara det?”
”Jo.” Alexander pausar. ”Klart att du får det.”
I mitten av torget har de ställt upp en stor julgran. Den står högre än husen, sträcker sig upp mot himlen. På toppen blinkar en stjärna. Någon ropar från ett fönster och barnen slutar kasta snöbollar. De säger hejdå till varandra och går in i husen. Alexander gör cirklar i snön med sin sko.
”Tänker du nånsin på livet?” säger han.
”Va?”
”Ja, men meningen med allt. Varför vi är här och sånt.”
”Jag vet inte. Ibland kanske.” Jag drar upp jackhuvan. ”Vadå då?”
”Det är bara så konstigt alltihop. Att vi egentligen bara är kemikalier i hjärnan.” Alexander plockar fram en snusdosa ur jackfickan. Lundgrens Skåne Vit. Det är hans favorit. ”Ibland tänker jag att man borde bli religiös. Det är säkert enklare.”
”Tror du det?”
”Egentligen inte.”
Girlanger hänger i julgranen. Lampor blinkar bland grenarna. Pappa håller nog på och värmer glöggen just nu. Natascha sitter säkert i soffan och ropar att Kalle Anka börjar snart. Mamma ringer min mobil för att fråga var jag är men hon får inget svar.
”Minns du den där julen när pappa var jultomte och ramlade i trappan?” säger jag.
Alexander skrattar till. Jag har inte hört det skrattet på länge .
”Han hade ont i höften i flera veckor. Han låg och tjurade i soffan hela dagarna och jag åt upp alla kakor utan att han kunde göra nåt åt det.”
Jag flinar. I ett av höghusens fönster ser jag en familj som samlas framför tv:n. De har på sig mysiga tjocktröjor och ett av barnen har en godisskål i knät. Alexander lägg en hand på min axel.
”Du borde gå nu”, säger han. ”De väntar på dig.”
Jag säger inget. Alexanders hand trycker till. Han tittar in i mina ögon med samma blick som när jag skrubbade knät på grusplanen.
”Vi kommer ses igen.”
”Lovar du?”
”Jag lovar.”
Vi ställer oss upp och jag blundar när vi kramas. Jag andas in och drar in doften av hans överanvända parfym. Hans skägg kittlas. Sen försvinner kittlingen. Sen doften. Sen blir det kallt.

Jag sitter på bänken utanför frisören. Mina andetag blir rökmoln. Några barn kastar snöbollar. Bredvid mig ligger en röd mössa. Den har en liten tofs på toppen. Den ser ut som en sån mamma köpte till min storebror förra julen. Jag plockar upp den. Yllet är kallt i min hand. Någon kanske glömde den här. Eller kanske lämnat den som ett hemligt meddelande, som flaskpost. Eller så var det någon som inte vill ha den längre. Eller vad fan som helst. Det finns tusen anledningar till att saker händer. Till att den här mössan råkar finnas här, precis just nu. Kanske var det inte ens meningen att den skulle finnas.

Det här inlägget postades i Debut, Karl Modig. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vad fan som helst

  1. Hannibal skriver:

    Coolio! Fint och sorgligt så att man blir alldeles gråtmild.

  2. Kristina W skriver:

    Men ojoj så fin – och sorglig!

  3. Annelie skriver:

    Fiiint!

Kommentera

