Lördagsenkät: Hur gick det med ditt skrivmål för 2016?

karl-modig-olaKarl: Mitt mål var att skriva klart en uppföljare till Superkrafter. Vilket jag gjorde, den blev bara inte så bra. Men istället blev det en sorgebok som jag är superstolt över så det känns ändå bra i magen.

 

 

 

 

 

Charlotte CederlundCharlotte: Eftersom jag blev mamma bara en dryg vecka in på året vågade jag inte riktigt ha några skrivmål. Däremot hade jag en extremt stark önskan om att försöka skriva en uppföljare till Middagsmörker. Många var väldigt negativt inställda när jag berättade det, de sa att det aldrig skulle gå att skriva med barn. Att jag skulle vara för trött, för tankspridd, för ointresserad. Men jag var fast besluten att försöka så i december köpte jag ett höj- och sänkbart skrivbord och lånade en bärsjal av en vän. Två veckor efter förlossningen drog jag igång. Och det gick. För mig funkade spädbarn och skrivande jättebra och även om det stundtals kanske blivit lite väl intensivt med manusarbetet så är jag glad att jag kunnat lägga tid på det jag tycker är roligt samtidigt som jag lärt känna min underbara son. Boken, Gryningsstjärna, kommer ut den 31:e januari. Det är jag förbaskat stolt över! 🙂

anna-2016-beskuren

Anna: Mitt mål var att skriva klart boken jag jobbade med runt förra årsskiftet. Det gjorde jag inte, eftersom min förläggare frågade om jag inte ville skriva kontrakt på en annan grej istället – några noveller som var grunden till det som nu blir romanen Saker ingen ser. Det har varit ett riktigt kämpigt projekt, både på grund av andraboksdemoner och att strukturen har tagit så lång tid att jobba fram. Nu blir det en Love Acutally-aktig struktur, med flera berättare och parallella historier som vävs ihop. Jag är inte riktigt i mål än, men förhoppningsvis kommer det att kännas bra snart.

 

13934735_1596810507279804_8926557888544550005_n

Camilla: Jag var tvungen att gå tillbaka till den där allra första lördagsenkäten, för jag mindes faktiskt inte vad jag svarade på den. Så mycket annat har kommit i vägen för skrivarlivet det här året. Nu kan jag dock läsa att jag hoppades på att 2016 skulle bli avslutandets år. Avsluta Snack, och två andra projekt jag då höll på med.

Och det har blivit ett avslutandets år. Men på ett annat sätt än vad jag då trodde. Under senare delen av året har mycket fokus legat på att avsluta saker. Detta främst för att nästa år kommer att bli ett helt nytt år av att börja. Vi väntar trots allt på en helt ny familjemedlem!
Då känns det skönt att ha knutit ihop några trådar från det gamla året.

 

IMG_8645Ida: Mitt skrivmål var att skriva klart tredje och sista delen i trilogin och börja på något nytt. Jag har inte skrivit klart tredje delen helt och hållet, men jag har skrivit mycket och jag är väldigt nära slutet. Allt är färdigplanerat och väldigt snart kommer jag sätta sista punkten. Jag har haft stora problem med prestationsångestrelaterad skrivkramp under året, så jag är ändå nöjd med vad jag hunnit med. Det har förvisso gått långsamt, men det jag skrivit har blivit väldigt mycket bättre än det hade blivit om jag pressat mig själv.

Om jag skriver på något nytt? Inte aktivt, men kanske har något börjat gro, och kanske finns det en början i ett dokument någonstans i min dator… 😉

 

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

