Tack och hej

IMG_8645Det sista inlägget på debutantbloggen. Jag minns när jag skrev det första. Det var egentligen inte så länge sedan, men det känns både som att det var i ett annat liv och som att det var igår. Då var jag så fylld av förväntan och inspiration. Ett helt nytt år låg framför mig och jag kunde bara drömma om vad det hade att erbjuda. Det skulle visa sig bli ett av de mest omvälvande åren i mitt liv, men inte bara på författarfronten. En hel del har pågått privat, vid sidan om författarskapet. Jag hade tänkt mig mitt debutantår som ett sådant där böckerna skulle stå i fokus, där jag bara kunde fokusera på det och livet i övrigt skulle traska på ganska lugnt. Så blev det inte. Samtidigt som en livslång dröm i form av författardebuten blivit sann, har jag även uppfyllt andra drömmar. Detta har tagit mycket tid i anspråk och mitt fokus har varit väldigt splittrat. Jag har läst mindre än jag velat, skrivit mindre än jag trott, men jag har ändå kommit framåt.

Och faktiskt, mitt i allt kaos, så lyckades Forsdansen bli en bok. En riktig, fysisk sådan av papper, som man kan läsa och bläddra i. Det har varit en resa av omslagsdiskussioner, redigering, stress och prestationsångest. Men också av helt nya upplevelser, fina ord och nyfikenhet. Jag har nu debuterat, gett ut en bok och tagit mina första kliv in i en helt ny värld.

Varje torsdag har jag också fått läsa mina egna ord i den här bloggen, och era kommentarer om dem. Det har hänt ibland att jag varit dålig på att svara, men jag har läst allt ni skrivit och uppskattat varenda ord. Tack!

Nästa år kommer fortsätta att bjuda på utmaningar. Jag ska ge mig in i ännu ett enormt renoveringsprojekt, jag ska skriva ett högskoleprov till och hoppas att det räcker hela vägen för att ta mig in på min drömutbildning. I maj ska jag gifta mig. Någonstans där i röran ska jag också sätta punkt för trilogin. Jag ska avsluta mitt stora lärdomsprojekt. Ta min första författarexamen, bildligt talat. Sedan ska jag ta all min nya mognad och erfarenhet in i nya äventyr. Jag har vuxit så himla mycket som skrivande människa, och jag är väldigt nyfiken på var det kommer ta mig i framtiden. Jag ska fortsätta jobba med Forsdansen, för nu återstår den stora delen av boksläppet, nämligen marknadsföringen. Dessutom har det viskats – även om inga papper är skrivna – om att ni kanske kommer få se fler böcker av mig nästa år.

Så har vi kommit till avslutningen. Mina sista ord till er. Jag har förstått att jag borde säga något fyllt av visdom, men jag är inte så vis. Det enda jag kan förmedla är att aldrig sluta skriva. Skit i om det blir dåligt, skit i om ni blir refuserade. Skriv ändå. Att skriva och berätta är det ingen som är bra på från början, även om man kanske har en talang. Det är något man lär sig undan för undan, och allra viktigast – man slutar aldrig lära sig. Skriv de historier ni själva vill läsa. Skriv det som finns inom er. Skriv för att ni måste skriva. För att något där inne vill ut. Skriv inte för någon annans skull, skriv för er egen. Skriv inte för att någon annan ska läsa, skriv för att era karaktärer måste få tala, oavsett om det är hela världen eller bara er själva som får höra vad de har att säga. Skriv!

Och till det nya gänget: Lycka till! Ni kommer snart in i det. Snart är det ni som sitter klockan kvart i tolv med skrivkramp, men ni kommer klara det utmärkt. Jag vet att vi lämnar bloggen i goda händer.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tack och hej

  1. Bok&Film skriver:

    Tack för alla råd och tips du har delat med dig av under ditt år som debutant. Det har varit spännande och roligt att få följa dig och de andra debutanterna. Jag önskar dig lycka till med allt. Med ditt renoveringsprojekt, ditt högskoleprov och ditt skrivande. Jag håller tummarna för att du ska komma in på din drömutbildning. Och sist men inte minst vill jag önska dig all lycka i ditt stundande äktenskap. Så romantiskt med ett majbröllop och du kommer att vara en strålande vacker brud ♥

  2. Bente skriver:

    Tack för att jag har fått följa med på din ”lärdomsresa”, jag har sett fram emot torsdagarna, nyfiken på vad du skulle skriva om. FORSDANSEN tyckte jag mycket om, och det skall bli spännande att se vilka av mina fantasier om dina karaktärer, som blir till verklighet i tvåan och trean. Spark därbak.

  3. Lisa Tidman skriver:

    Tack för detta året 🙂
    Det har varit spännade att följa dig och att få läsa FORSDANSEN när den kom ut.
    Nu väntar jag med spänning på tvåan och trean som jag har en känsla av blir ännu bättre…
    Lycka till!!!

Kommentera

