Det magiska året

Charlotte Cederlund

Jag kan fortfarande känna förväntningarna jag hade för ett år sedan. När magen var stor och svullen och då Middagsmörker precis rest iväg till tryckeriet. Allt kändes så overkligt. Vi skulle bli föräldrar, jag skulle bli författare och det skulle hända nästan samtidigt.

Bebisen kom först. Den 12:e januari förändrades våra liv för alltid. Det var en otrolig omställning, krävande på så många sätt. Men nu, när jag tänker tillbaka på den där första tiden, känner jag inget annat än ett magiskt pirr. En vecka senare kom Middagsmörker. Mitt förlag hann precis få iväg ett stackars ex av boken till mig som damp ner i brevlådan på releasedagen. Jag satt och ammade när min man kom in med paketet. Han fick packa upp, bläddra mellan sidorna och visa upp omslaget. Det var en surrealistisk känsla att se allt min slit i en så fysisk form, det blev till slut såfullsizerender verkligt.

Att debutera samtidigt som jag fick barn var lite som att leva i två världar som plötsligt krockade med varandra. De två delarna hörde liksom inte alls ihop men skulle ändå samexistera i mitt medvetande. Precis när Middagsmörker släpptes, när jag borde ha varit som allra mest aktiv i mitt författarskap och åkt på signeringar och andra event, satt jag och ammade hemma i soffan. Jag gjorde nästan inget författarrelaterat det första halvåret, inte mer än att uppdatera mina sociala medier. Därför känns det extra roligt att boken ändå hittade sina läsare, att den till och med gjorde det så bra att vi fick trycka en ny upplaga redan efter första månaden.

Jag visste tidigt att jag ville skriva en trilogi och min ambition har alltid varit att delarna skulle komma ut med ett års mellanrum. Jag hade dock aldrig räknat med att min antagningsprocess skulle gå så snabbt, att det bara skulle ta ett halvår från kontrakt till publicering. Jag trodde att jag skulle ha gott om tid att skriva del två medan jag väntade på att del ett skulle komma ut. Så blev det inte alls. När Middagsmörker släpptes hade jag skrivit fem kapitel på Gryningsstjärna – fem kapitel är ingenting.

fullsizerender-3Båda Anna och Camilla har berört utmaningen att skriva en ny bok efter debuten. Jag kan bara hålla med dem. Skrivmässigt har det här varit ett extremt slitigt år. Jag har lagt otroligt mycket tid på att arbeta med Gryningsstjärna, all min sons sovtid och mycket av min och min mans gemensamma tid. Jag har kastat text, 2/3 manus för att vara exakt. Jag har gråtit. Jag har svurit att skrivande nog inte är något för mig ändå. Men. Jag har också lärt mig otroligt mycket. Att man kan göra vad som helst om man bara vill det tillräckligt mycket. Som att skriva en roman när man är föräldraledig. Och att det går att få ihop en bok som man faktiskt är nöjd med på bara åtta månader.

 

Men året har inte bara varit skrivande och ammande. Det har också varit en hel hög medimg_6177 fantastiska författaräventyr, äventyr som jag inte alls hade förväntat mig att jag skulle få uppleva redan. Jag trodde nämligen inte att okända debutanter skulle få göra så mycket roligheter. Som att få delta i en författarpanel på ett konvent i Stockholm, som att få sitta med i storseminarium på Bokmässan, som att få åka till Kiruna Bokfestival, som att få prata på bibliotek. Jag trodde att det var sånt som bara etablerade författare gjorde men jag är så glad att jag hade fel. För det är de där mötena med läsarna som gett mig skrivork det här året, som hjälpt mig att pressa mig igenom de tunga partierna och hela tiden sikta mot nästa mål och nästa deadline.

Och skrivork, det har ni Debutantbloggsläsare också gett mig! Det var först i maj som jag blev jag tillfrågad om jag ville vara med och Debutantblogga. Jag hade såklart sökt inför året men inte blivit utvald, något som först gjorde mig ledsen men sen mest bara lättad. För i ärlighetens namn, jag vet inte om jag hade kunnat producera ett inlägg i veckan den där första tiden. Men i maj, när gänget här på bloggen hörde av sig och frågade om jag kunde hoppa in för Jannice Eklöf kändes det helt rätt. Och så otroligt roligt det har varit att blogga här! Att få ert stöd och att få ta del av era erfarenheter och tankar. Jag började själv läsa Debutantbloggen 2013 när jag nyligen återupptagit mitt skrivande igen. För mig var bloggen en oas, en plats där alla frågor kunde hitta svar och där inga funderingar var för dumma. Bloggen har lärt mig massor. Om skrivande, om förlag, om följebrev och refuseringar. Jag hoppas att du som läst bloggen i år också har fått en massa ny kunskap i bagaget och att du snart når dina egna författarmål. Tills det händer vet jag att du är i tryggt förvar hos nästa års Debutantbloggare, jag vet att de kommer göra ett riktigt grymt jobb!

2016 har varit ett magiskt år för mig och jag hoppas att 2017 blir gsminst lika bra. Min andra bok, Gryningsstjärna, släpps den 31:e januari och jag ska äntligen få ha en riktig releasefest. I februari ska jag få åka till Stavanger för att delta i Nordisk barnbokskonferens och jag hoppas på mer sånt, mer äventyr och mer läsarmöten. Sen ska börja skriva på Midnattssljus också, den avslutande delen i min Idijärvi-trilogi. Det känns som en utmaning att avsluta serien, men det känns också otroligt spännande och jag ser fram emot att hänga med Áili under vår allra sista skrivprocess!

Om du vill fortsätta att följa mina strapatser nästa år finns jag på http://www.charlottecederlund.se, på @charlottecederlund på Instagram och på @charlottecederlundforfattare på Facebook.

Hoppas du får ett riktigt Gott Nytt År! ❤

 

Om charlottecederlund

Brandingenjör och författare. Debutromanen Middagsmörker kom ut på Opal förlag i januari 2016. Middagsmörker är fantasy för ungdomar baserad på samisk mytologi.
Det här inlägget postades i Debut, debutantåret, debutantbloggen, Författarliv, Idijärvi-trilogin, Uppföljare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det magiska året

  1. 12bet skriver:

    Hi there it’s me, I am also visiting this web page daily, this site is genuinely good and the users are really sharing nice thoughts.

Kommentera

