Är ni redo?

Vi läser det sista ordet på sidan och stänger sedan långsamt igen boken. Den är lite naggad i kanterna efter året som gått sedan vi läste första sidan. Men vad gör det när innehållet fått oss att nicka igenkännande, skratta, gråta och inse att vi inte varit ensamma i vår dröm.

Vissa sidor är mer lästa än andra och på vissa finns även små anteckningar i marginalerna. Därför är det med blandade känslor vi ställer in den i bokhyllan och plockar fram en ny bok. Vår bok.

Kan denna bli lika bra?

Det är en nervös och lite läskig känsla att sakta börja plita ner de första bokstäverna på de tomma bladen i den nya boken. Förväntningarna är högt ställda, kostymen vi ska försöka klä på oss känns stor och skräddarsydd, samtidigt som vi vet att vi kommer klä denna berättelse i andra färger. Handlingen, bokens tema är satt, men innehållet kommer inte att bli det samma.

Men som det brukar vara med böcker – alla gillar inte samma. Därför är det bra att den här boken har fem olika perspektiv och berättarröster. Varje vardag vänder vi blad och bjuder på det jobbigaste, roligaste och bästa vår bok tar oss igenom. Och förhoppningsvis inspirerar vi till andra böcker, andra berättelser. Kanske just din?

Och vi som skriver den nya boken är:

Christina som bloggar på måndagar

christinasFödd: 1981

Debuterar med: Hemligheter små, en nutida småstads romance som ges ut av Harlequin (HarperCollins Nordic) i slutet av våren.

I Hemligheter små får vi följa Alexandra och Daniel, två barndomsvänner som drevs isär efter en tragisk olycka som förändrade båda deras liv. Tio år senare återvänder Alexandra hem till det lilla värmländska samhället Forsberga och när ödet, eller kanske bara en helt vanlig hare, för Alexandra och Daniel tillsammans igen räknade ingen av dem med den passion som flammade upp mellan dem. Trots deras försök att ignorera känslorna så dras de till varandra och snart befinner de sig i ett hett men komplicerat förhållande. Men vad händer när hemlighet efter hemlighet från det förflutna sakta gör sin väg ut i ljuset? När det man trodde att man visste inte ens är hälften av vad som är sanningen?

Bidrag till Debutantbloggen: Det är med mig ni kommer att prata UST, hur man skriver sexscener utan att de känns pinsamma, hur det är att skriva i en genre som man ständigt måste förklara och försvara och om romance i största allmänhet. Ni får även följa med in i min skrivande vardag med ångest, hybris och diverse knasigheter jag har för mig för att hålla drömmen vid liv, för att nå ut med boken till så många som möjligt när den väl kommer ut i handeln. Jag vet vad jag vill med mitt skrivande och jag kommer ge allt för att nå dit. Så räkna med en hel del jäklar anamma och pepp från mig J

När jag inte skriver: Driver jag ett eget företag inom sömnad och annat pyssel. Där får jag utlopp för en del av all den kreativitet som bubblar inom mig. Jag syr, målar, stickar, virkar, tillverkar egna smycken, grejar med lera osv. Jag är en skapande person helt enkelt. När jag inte pysslar med allt detta umgås jag gärna med familjen (en man, två barn och en galen chinese crested). Älskar även att läsa böcker, laga mat och träna.

Anna som bloggar på tisdagar

img_6998Född: 1977

Debuterar med: Stockholm Psycho – en ljudboksserie i tio delar på Storytel (Storytel Original). Stockholm Psycho är en skruvad samtidsthriller som driver med livet i innerstadens finare kretsar. Det är också en berättelse om ojämställda relationer och bristande moral i ett samhälle där skilda världar samexisterar. I det perfekta livet bland folk som bär röda framgångsbyxor och spenderar kvällarna på Riche får en styckning i ett mosaikkaklat badrum i Sjöstan plötsligt tillvaron att fullständigt vändas upp och ner. Stockholm Psycho är en genreglidning där humor blandas med spänning, sarkasm och lätt ångest.

Bidrag till Debutantbloggen: Jag kommer blogga om mina erfarenheter från att skriva exklusivt för ljud i en bokbransch under förändring. Ljudboksserie, som Stockholm Psycho tillhör, är ett nytt format med ett lite speciellt dramaturgiskt grepp. Boken är uppdelad i avsnitt och utgår från ett rakt berättande med tydliga cliffhangers. Jag hoppas kunna inspirera till fler möjligheter och idéer än den traditionella tryckta boken. Vad är att tillgängliggöra en berättelse? Hur ser framtiden i bokbranschen ut och hur kan man tänka kring ”böcker” och utgivning? Vilka val och kval finns? Mitt bloggande kommer också handla om hur det är att vända på allt man lärt sig och börja skriva på ett helt annat sätt som man måste göra när man har en yrkesbakgrund som jurist i en politiskt styrd statlig organisation där arbetsspråket och förutsättningarna är helt andra. Går det att komma ut som författare trots att man saknar kontakter i branschen eller adekvat utbildning?

När jag inte skriver: Umgås jag med min familj (är gift och har tre barn) och mina vänner, tränar (gillar kampsport och hård träning som gör en ordentligt slutkörd), går på bio (älskar David Lynch, Pedro Almodovar, Nicolas Winding Refn, Martin Scorsese, Wes Anderson och tusen till), målar stora tavlor med läskiga motiv eller studerar/försöker stifta bekantskap med djurvärlden. Min senaste bekantskap är en getfamilj. Och just det, jobbar som jurist vid Sveriges riksdag (som tjänsteman, inte politiskt).

Michaela som bloggar på onsdagar

Michaela von Kügelgen

Foto: Jon Krogell

Född: 1986

Debuterar med: Vad heter ångest på spanska? (arbetstitel) ges ut av finlandssvenska Förlaget. Boken handlar om 25-åriga Erika som är nyutexaminerad jurist. Hon har allt hon någonsin önskat sig, men är ändå inte nöjd.

När Erikas långa förhållande tar slut förändras allt. Hon flyr till Ecuador och lämnar hela det liv som hon byggt upp bakom sig. Snart inser hon att det bara är hon själv som kan reda upp sin tillvaro. Och att hon måste sluta låta alla andra styra över hennes val.

Boken riktar sig till unga vuxna – och till alla som vill fly till varmare breddgrader för ett tag.

Bidrag till Debutantbloggen: Du som läsare får ta del av min resa – alla vändor jag varit med om de fyra (!) senaste åren samt hur processen kring debuten ser ut. Dessutom blir det kortkurser i finlandssvenska ord och fenomen. Jag vill också försöka jämföra hur det är att bli utgiven på svenska i Finland jämfört med på svenska i Sverige.

När jag inte skriver: Jobbar jag som journalist och företagare. Och så läser jag gärna, springer efter en boll på handbollsplan eller dricker vin tillsammans med mina kompisar. Gillar att laga mat men tycker det är tråkigt att bara kocka för mig själv. Bra på att baka bröd!

Jag finns på Instagram som kuggekugge, på Facebook och har en egen blogg!

Marica som bloggar på torsdagar

bildmaricakallner16Född: 1989

Debuterar med: Det som får plats – en samling noveller och essäer om novellkonst och skrivandets hantverk. En bok som reflekterar om textuttryck, kreativitet, miljöer och personerna som skapar berättelserna. Bokens noveller handlar bland annat om kärlek, familj, uppbrott, refuseringar och skrivande

Bidrag till Debutantbloggen: : Jag vill skriva om livet med text, om att skriva och om att lära ut skrivande. Om förlossningsångesten när manuset lämnar mig. Om releasefesten. Om min älskade lilla bok. Om nya manus. Om skrivglädje och skrivvånda.

När jag inte skriver: Lyssnar jag på trallpunk och lagar vegetarisk mat och dricker alkoholfritt öl och när det är fint väder rullar jag rullskridskor. Jag läser och spelar tv-spel och fotograferar och går på punkspelningar. Jag har det riktigt trevligt – både när jag skriver och när jag inte skriver.  

Johan som bloggar på fredagar

image001Född: 1967

Debuterar med: Down under en självbiografisk roman för ungdomar och vuxna, på Gilla Böcker/Lilla Pirat. Den handlar om att söka efter sig själv på andra sidan jordklotet. Det är sent 1980-tal och den 19-åriga Jim har ställt till ett kaos i Stockholm, både för sig själv och sina närmaste. Han flyr så långt det bara går: till Nya Zeeland. Där ska han börja om på nytt och bli en ”bättre version av sig själv”.

Bidrag till Debutantbloggen: Eftersom jag tidigare skrivit pjäser så kommer jag nog skriva en del om övergången från dramatik till prosa. I båda fallen handlar det ju om att förmedla känslor och beröra, men på helt olika sätt. Jag kommer att också att berätta om hur jag gjort självbiografiskt material till fiktion. Musik är en viktig del av Jims (och mitt eget) liv, och boken är full av referenser från ABBA till The Smiths, så ett gäng nostalgiska videoklipp kan nog dyka upp.

När jag inte skriver: Umgås jag med vänner, läser, lyssnar på musik, sjunger,  lagar vegetarisk mat och bakar tårtor, jag reser runt i landet och turnerar med Teater Barbara, jag är gift med författaren Mats Strandberg.

Om ni vill få en liten inblick i min vardag, kolla gärna på mitt Instagramkonto; johanjimehn

Om Christina S

Aspirerande romance författare som bloggar om vardagen, skrivandet och en hälsosam vardag.
Det här inlägget postades i Christina Schiller, Debut, debutantåret, debutantbloggen, Författarliv, Michaela von Kügelgen, Romance och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Är ni redo?

  1. Camilla Linde skriver:

    Det gör mig faktiskt lite stolt att se er här – vilket gäng vi fått ihop!
    Hoppas och tror att ni kommer att få ett lika grymt år som vi fick 🙂

  2. Johannes Pinter skriver:

    Alltid lika roligt att lära känna bloggens nya grovjobbare! Ska bli spännande att följa er! Rock on!
    /Johannes Pinter

  3. Thomas skriver:

    Lite sent på här, men grattis, och välkomna. Ska bli jättespännande att följa er och era tankar. Hoppas ni får ett riktigt bra år här!

  4. Kristina W skriver:

    Vilken blandad och spännande grupp! Kommer definitivt att vara en flitig läsare av Debutantbloggen 2017. Ett extra hejarop till Christina som får chansen att lyfta fram den fantastiska genren romance 🙂

    • Christina S skriver:

      *Vinkar och hejar tillbaka*
      Woho vad roligt att du kommer att kika in o läsa!
      Det ska bli så roligt att få dela denna resa med er alla, men kanske lite extra roligt att dela den med alla som älskar Romance lika mycket som mig ❤
      Kram

    • Marica Källner skriver:

      Vi är en blandad grupp och det känns jättekul 🙂
      Jag väntar med spänning på inläggen om romance för jag vill gärna hitta in i den genren!

  5. charlottecederlund skriver:

    Så roligt det ska bli att få följa ert debutantår! ❤

    • johan ehn skriver:

      Riktigt roligt att ta vid och försöka hålla fanan högt efter er!

    • Christina S skriver:

      Ni har lämnat stora skor att fylla men vi ska göra vårt bästa och samtidigt sätta vår egen prägel på bloggen. Det blir spännande att se vart vi alla hamnat om ett år 🙂
      Kram och tack för att vi fått följa er här på bloggen. Ni har gett mig ork att kämpa vidare när det känts omöjligt och jag hoppas att vi kan göra detsamma för andra aspirerande författare där ute!

  6. Christina Lindström skriver:

    Intressant gäng! Kul att ni har lite olika ingångar i skrivandet. Här kommer jag (debutantbloggare 2015, precis som ”nfredrik” :-)) att kika in med jämna mellanrum. Stort lycka till!

  7. Det är alltid spännande att ta del av de nya bloggarna och i år blev jag lite extra glad över att jag känner till två sedan tidigare. (Jag har visst hängt med såpass länge nu i skriv-/bloggvärlden att jag börjar känna till folk 😉 Så ett extra hej till Michaela och Marica!) Jätteroligt med allas olika bakgrunder och genrer. Jag ser framemot allt. 🙂

  8. nfredrikn skriver:

    Va spännande!! Ser fram emot att läsa era inlägg under året. Lycka till med allt, tror ni kommer rocka!

Kommentera

