En början och ett slut

Foto: Jon Krogell

Foto: Jon Krogell

För fyra år sedan, mer exakt den 14 januari 2013 klockan 21:29, skapade jag ett nytt dokument på min dator som jag döpte till 1.docx. Ett år senare hade jag mitt första råmanus i min hand. Sedan dess har jag raderat, redigerat, skrivit nytt, gråtit, skrattat och framför allt lärt mig massvis.

Men egentligen började allt redan 2009 när jag 22 år gammal åkte för fem månader till Latinamerika. Då visste jag inte det ännu, men mycket av det jag upplevde och gick igenom där kom att stå som grund för min debutroman Vad heter ångest på spanska? (arbetstitel) som kommer ut i höst hos finlandssvenska Förlaget.

I mitt första utkast var mer eller mindre allt som hände sånt som hade hänt mig på riktigt. Naturligtvis någorlunda fiktionaliserat men ändå. Det handlade om mig. Nu fyra år senare finns det inte många meningar kvar av det första utkastet och för varje version har texten handlat mindre och mindre om mig och mer och mer om bokens huvudkaraktär Erika.

Hur mycket handlar om mig då? Tja, kanske fem procent? Om ens så mycket. Men jag tror att alla texter bär spår av dess upphovsmakare. Det är enkelt att skriva utgående från egna erfarenheter (vi har ju inga andras förstahandsupplevelser än våra egna) och det är också ett av de klassiska skrivtipsen: gräv där du står.

Det var ett otroligt bra sätt för mig att börja, för jag hade verkligen ingen aning om vad jag sysslade med det första året. Jag skrev och skrev och skrev och efter det har jag som sagt raderat, redigerat och skrivit nytt.

I höst kommer min bok kunna läsas av alla som vill. Drygt 4,5 år senare efter att jag första gången började skriva om Erika kommer hon inte längre vara min utan allas. Efter att det värsta glädjeruset efter antagningsbeskedet hade lagt sig insåg jag att det inte bara är en början, det är också ett slut.

Snart måste jag göra slut med Erika och alla andra i boken för att alla andra ska få chansen att lära känna dem. Att andra ska få läsa är naturligtvis en av mina största drömmar samtidigt som ångesten börjar lägga sig i varje vrå av min kropp.

Det går inte längre att backa. Det blir en bok och det händer i år. Det är allt jag drömt om och samtidigt är jag livrädd.

Här på Debutantbloggen kommer du som läsare att få följa med min process genom mitt debutantår. Jag tror det blir en del ångest, kanske några tårar men framför allt tror jag att det kommer att bli så himla roligt. Det både och börjar och slutar och jag är glad över att få dela den här upplevelsen med just dig som läser nu!

P.S. Vill du följa min resa mer än en gång i veckan kan du göra det på Instagram där jag heter kuggekugge eller på min egen blogg!

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Michaela von Kügelgen. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En början och ett slut

  1. annisvensson skriver:

    Hej! Men så roligt att se dig här på Debutantbloggen och tänk att din första bok snart är ute. Jag visste att du skulle klara det! Blir intressant att följa dig här också. Varmt lycka till som debutantbloggare!

  2. Hanna skriver:

    Hej Kugge! Fint!

Kommentera

