Som Romeo och Julia fast inte

christinas

Fotograf: Jonas Schiller

”Som Romeo och Julia fast i nutid, och det utspelar sig i ett somrigt Värmland istället för i Verona, och ingen dör på slutet utan de får varandra istället.”

Jag kunde riktigt se hur kugghjulen snurrade i min bekantes huvud när jag kortfattat försökt att ge ett svar på frågan: Vad handlad boken om?

För hur kokar man egentligen ner handlingen i ett manus som inrymmer så mycket, så många trådar och vändningar, till några få meningar? Meningar som helst ska locka till nyfikenhet och en känsla av att den boken vill jag läsa.

Hisspitch brukar det kallas.

Man ska kunna pitcha sin bok på inte mer tid än vad det tar att åka hissen i Gothia Towers.

Detta är något som jag funderat mycket på. Redan innan jag blev antagen kunde jag ligga och fundera på detta i sängen när jag skulle sova. Och särskilt när manuset började bli så färdigt att det var dags att skicka in det till förlagen. Hur skulle jag pitcha manuset i följebrevet så att de skulle vilja läsa det? Att komma fram till det var nästan svårare än att skriva själva manuset. Nästan.

Pitchen i följebrevet blev något längre än den här ovan. Mer som en baksidetext. Men tydligen gjorde den tricket som tur är 🙂

Än har jag inte hittat den perfekta hisspitchen utan jag fortsätter att klura ett tag till. Jag har ju som tur är några månader på mig innan den behöver sitta. Innan jag ska ge mig ut och förklara för folk vad den handlar om och varför de ska köpa den.

Har ni funderat på era hisspitchar? Kan ni koka ner manuset till bara några rader?
Testa och skriv dem gärna i kommentarerna 🙂

 

Om Christina S

Aspirerande romance författare som bloggar om vardagen, skrivandet och en hälsosam vardag.
Det här inlägget postades i Christina Schiller, Debut, debutantåret, Följebrev, Författarliv, Hemligheter små, Marknadsföring, Romance, skicka till förlag, Skrivprocessen och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Som Romeo och Julia fast inte

  1. Pia Widlund skriver:

    Tufft med korta beskrivningar men kan man inte säga vad man vill på 10 sekunder bör man vara tyst…haha

  2. annisvensson skriver:

    Det är supersvårt med dessa korta pitchar. Jag fick en liten aha-upplevelse dock när jag läste ett inlägg på en blogg som tipsar om en bok kring filmmanus. Lite krångligt att förklara sk enradingar, men kika här ”Enradingar och synopsis”: https://riktigare.com/2016/08/08/enradingar-synopsis/ och så har jag gjort några kring mina berättelser. Återkommer!

  3. Kristina W skriver:

    Åh jag tycker också att pitchar är svåra…! Har ännu inte lyckats komma på någonting som är tillräckligt kort och intressant. Jag får helt enkelt återkomma i frågan 🙂

    • Christina S skriver:

      Ja helst skulle man ju vilja hitta något som får folk att genast tänka, den bara måste jag läsa! Men det är verkligen jättesvårt. Jag funderar vidare jag med 🙂
      Kram

Kommentera

