Poddar till skrivet

Foto: Jon Krogell

Foto: Jon Krogell

Jag var lite sen på poddtåget men nu har jag ett antal poddar jag helt enkelt inte kan leva utan. Föga överraskande är många av de poddarna skrivrelaterade så jag tänkte tipsa om några favoriter som bjuder på både pepp och insikter för alla som skriver eller drömmer om att skriva.

I början hade jag svårt att få in poddlyssnandet i vardagen, men poddar är perfekt sällskap när en är ute på promenad, när en diskar, när en sitter långa tider i buss, tåg eller bil. Ja när som helst när du kan lyssna på någon, men inte själv vara aktiv. Själv har jag knarkat poddar under långa bussresor här i Argentina.

fo%cc%88rfattarpodden

Författarpodden
Det här var den första podden jag började lyssna på och har hört varenda avsnitt. Tyvärr är den på en väldigt lång paus nu, men har du inte hört avsnitten tidigare kan jag varmt rekommendera den.

skrivenbestseller

Skriv en bestseller eller en annan bok
En relativt ny podd som går igenom de olika faserna i skrivprocessen. Idéer, karaktärerer, dramaturgi och mycket till. En gång i månaden bjuder de in en gäst som bidrar med egna erfarenheter och insikter.

skrivarpodden

Skrivarpodden
En långkörare med många intressanta intervjuer. Välj och vraka bland teman och författare du själv tycker låter intressanta.

thebestsellerexperiment

The bestseller experiment
Min nyaste bekantskap som jag är totalt fascinerad av. Välgjorda intervjuer med verkliga superstjärnor och mångamånga bra tips. Är på engelska, men jag tycker det är lätt att hänga med i den!

Andra bok- och skrivrelaterade poddar är bland annat Fantastisk podd, Bladen brinner, Bakom boken, Mellan raderna och Konversation (har själv lyssnat på samtalen mellan Hanna Hellquist & Martina Haag samt Tone Schunnesson & Sandra Beijer, rekommenderar bägge varmt).

Vilka poddar brukar du lyssna på? Har jag glömt någon bra skrivarpodd från min lista?

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Michaela von Kügelgen. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Poddar till skrivet

  1. Skriviver skriver:

    Vad kul att du skriver om poddar! Jag är också total poddknarkare, och en av mina absoluta favoriter är Writing Excuses
    http://www.writingexcuses.com/
    Det är en podd som riktar sig främst till skrivare av fantasy och siencefiction, men som precis alla skrivande människor kan ha stor nytta av. Det är korta men väldigt matnyttiga avsnitt, och förra säsongen var rent guld (de är nu inne på sin tolfte säsong, så de har hållit på i evigheter), då avhandlade de något som de kallar för elemental genres, som jag inte ska ge mig på att försöka förklara här, men det var otroligt lärorikt. Kolla in den!

  2. johan ehn skriver:

    Tack för tipsen! En som jag gillar starkt är FÖRFATTARSCENEN https://itunes.apple.com/se/podcast/forfattarscenen/id992043149?l=en
    Chimamanda Ngozi Adichie, Patti Smith och Timothy Snyder är några toppensamtal!

  3. Lotta skriver:

    Tack för tipsen! Är likaledes sen på det här med poddar…. men har lyssnat på ”Skrivdrömmar” och gillade den 🙂

  4. Pia Widlund skriver:

    Poddar verkar vara jätteinne, men i så fall är jag jätteute. Jag måste hinna med annat men jag förstår att det är en stor inspirationskälla

    • kuggekugge skriver:

      Jo jag hade också svårt att få in poddar i ”schemat” men jag lyssnar när jag är ute och springer eller när jag åker buss/bil/tåg. Men det tar en stund att få vanan in!

  5. Poddar om läs och skriv är populära, ett av de mest lästa inläggen på min blogg är just det som tipsar om skrivrelaterad lyssning … En del tips är samma som dina men några andra finns också: http://www.ekensten.se/2016/11/poddar-om-las-och-skriv.html

  6. Emmi skriver:

    En förbannad podd som handlar om läsande och böcker. Väldigt bra!

Kommentera

