Skam som försvann

img_3395De senaste åren har jag gått igenom lådor, gamla album, kuvert och dokument på datorn, i jakt på bildbevis från min uppväxt, särskilt från tiden kring när Down under utspelar sig. Några av dessa foton har varit med och påverkat berättelsen. Jag har genom dem kommit i kontakt med minnen som behövt en extra knuff för att ta sig upp till ytläge. Till exempel den där bilden på mig när jag är 6, eller kanske 7 år. Det är en varm sommardag. Jag sitter i fören på mammas och pappas kompisars båt, någonstans i Stockholms skärgård. Jag ser verkligen jätteglad och nöjd ut, och det är väl egentligen en fin bild. Jag ser ju det. Nu. Men jag hatade den där bilden när jag växte upp. För att jag tyckte att jag satt så töntigt. Så tjejigt. Så fjolligt. Jag rev ur den ur mina föräldrars album och gömde den. Nu, många år senare dök den upp och har fått en helt ny plats i mitt minne. Den har inte den där skamliga laddningen längre. Jag blir inte påmind om att ständigt vara på helspänn, hela tiden tänka på hur jag beter mig. Så att de inte ska få rätt, när de pekar och säger att jag sitter, går, står eller skrattar som en tjej. För det fick pojkar inte göra.
Nu tittar jag på den här bilden med lite sorgsen ömhet, men också med ett leende. Han ser ju så bekymmersfri ut.
Även om han faktiskt sitter ganska fjolligt.

Jag sorterar ut foton som jag ska skicka till Pär Åhlander. Han ska nämligen göra omslag och layout till boken. Pär Åhlander är en fantastisk konstnär och vän som skapar konst i vilket medium han än använder; fotografi, akvarell, olja, collage, installation, matlagning… Pär var också en av de första som jag läste texten för på ett väldigt tidigt stadie. Jag blev otroligt glad när det blev klart att han ska göra omslaget till boken.

Pär har även gjort omslagen till Mats och Saras Engelsforstrilogi:

engelsfors

Grafisk design: Pär Åhlander, Illustrationer: Kim W Andersson

farjan

Grafisk design: Pär Åhlander, Illustration: Kim Petersen

Och han gjorde omslaget till Mats skräckroman Färjan, och de kommer att fortsätta samarbeta med Mats kommande bok Hemmet som kommer i maj.

 

Kolla in Pärs fantastiska Instagramkonto för att se fredagsbananer och hans kamp mot den skeva censuren på sociala medier.

 

 

 

 

Veckans låt från  Down under-spellistan, musiken som flödade ur freestylen och räddade mina tonår.

 

Om ni vill få en liten inblick i min vardag, kolla gärna på mitt Instagramkonto; johanjimehn

Om johan ehn

Skådespelare, dramatiker, och snart författare, boende i Stockholm - även ganska skillad hobbybagare och vegetarisk kock.
Det här inlägget postades i Debut, Down under, Hbtq, Illustrationer, Johan Ehn, musik, Omslag. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Skam som försvann

  1. Gudrun (alltså Anna Ws kompis) skriver:

    Roligt att hitta dig här på debutanbloggen Johan. Jag brukar titta in här sporadiskt när jag behöver lite motivation för att ro mitt eget manus i land. Nu fick jag dessutom se detta fina foto på dig 🙂

  2. Ingrid skriver:

    Fint. Kroppsspråket är också ett viktigt språk.

Kommentera

