Lördagsenkät: Vilken litterär karaktär skulle du vilja tillbringa en dag med?

Fotograf: Jonas Schiller

Fotograf: Jonas Schiller

Christina:

Jag skulle vilja tillbringa dagen med Elizabeth från Jane Austens Stolthet och fördom. Vi skulle promenera över kullarna och få lera på våra klänningar. Vi skulle klä upp oss  och gå på bal och dansa hela kvällen. Innan vi somnar skulle vi sitta i fönsterkarmen i skenet av levande ljus och viska och fnissa och utbyta hemligheter.

img_6998

Anna:

Åh, just nu skulle jag behöva hänga en dag i Sjumilaskogen med Nalle Puh och Nasse. Leta Heffaklumpar, kanske dra hem till Uggla och önska glad lördag och se om han har en munsbit av något slag. Eller bara kasta pinnar i vattnet, spana efter Ior och göra en listigare plan för hur vi kan knycka lilla-Ru. Det vore ljuvligt. Tiger måste vi tyvärr lura iväg på något vis – han är ju så hoppig.    

Foto: Jon Krogell

Foto: Jon Krogell

Michaela:

Muminfamiljen absolut – fastän just nu sover de ju vintersömn (och är mer än en karaktär). Men jag skulle vilja bli ompysslad av Muminmamman, höra Muminpappan skrävla om sina resor och hitta på ett hyss med Lilla My.

bildmaricakallner16

Marica:

Jag vill tillbringa en dag hemma hos Hagrid. Sitta i hans stuga. Berätta om allt som gör mig ledsen. Gråta. Få en kopp te och kakor. Fang skulle dregla på mina skor.

image001

Johan:

Jag skulle hänga med Cass Neary ur Elizabeth Hands värld. Det skulle säkert inte bli så hälsosamt men väldigt ösigt och totalt oförutsägbart. Vi skulle antagligen vara på väg till ett vernissage på något coolt galleri för att Cass ska verifiera äktheten på några foton. Under efterfesten dras vi in i en internationell knarkuppgörelse, är tvungna att lifta till Paris för att gömma oss. Där festar vi med punkgruppen Noir Désir i två dygn innan jag vaknar upp själv på en båt till Marocko, och upptäcker att Cass har lämnat en lapp i min ficka – “Sorry J, they found us so I had to get you out of that shit – Love C”

Vilken litterär karaktär skulle du vilja hänga med?

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

