Men jag kan ju skriva

Foto: Jon Krogell

Foto: Jon Krogell

Jag hör till de där människorna med osunt bra självförtroende. Oftast tror (och vet) jag att jag kan bäst. Oberoende av vad det gäller. Okej, kanske inte när det gäller kvantfysik och att installera toaletter, men det mesta. Och jo, jag vet att det är en extremt störande egenskap.

Innerst inne vet jag också att jag kan skriva men ändå finns det där förbannade tvivlet där. En liten röst som frågar ”men kan jag verkligen?”.

Ibland svarar jag nej. Efter refuseringar har jag svarat ett rungande nej och tänkt att jag verkligen inte kan. Om jag skulle kunna skriva så bra som jag tror skulle väl förlagen starta en budgivningstävling om mitt manus i stället för att skicka en standardrefusering?

Efter mina första refuseringar under våren 2015 låg jag en stund i den där jag kan inte-gropen tills jag ryckte upp mig och bestämde att jag visst kan. Men jag insåg också att jag behövde hjälp. Då kontaktade jag personen som antagligen gjort mest konkret nytta för mitt skrivande de senaste åren: lektören Jenny Bäfving.

Jag mejlade mitt manus till henne med enormt mycket tvivel i kroppen. Jag hade läst ett blogginlägg om svidande kommentarer från Jenny och tänkte att jag kommer att få uppleva samma sak – en totalsågning. Jag var rädd men det viktigaste var att jag ville bli bättre. Hellre tar jag svidande kommentarer innan det blir recensionsdags.

Jennys respons kom några veckor senare. Jag satt på en bakbänk i en bil i södra Tyskland och läste så att ögonen rusade över mobilskärmen och hjärtat pumpade blod med hög fart. Jag blev varm i hela kroppen och försökte ta in den långa och fina responsen.

Kort sagt skrev Jenny att jag kunde skriva, men att jag inte hade någon story. Den dåliga nyheten var alltså att jag inte hade någon story, den bra nyheten var att jag trots allt kunde skriva.

Du är helt enkelt en jävligt bra författare som skriver intelligent och exakt och hanterar prosan och berättandet med stor avspändhet och smidighet. Det finns musikalitet och flyt i läsningen.
Jenny Bäfving efter en andra genomläsning av manuset

Sedan började en lång process där jag skrev om så gott som hela storyn, med andra ord efterkonstruerade jag själva berättelsen. Själva grundidén är den samma, karaktärerna är samma, men jag har jobbat med att förstärka både story och karaktärer. Och ja – det har blivit så mycket bättre.

Under många redigeringsrundor och vändor av och an till förlag har det där tvivlet ändå kommit krypande tillbaka. Men kan jag verkligen? Det blev ingen budgivning om mitt manus den här gången heller men till slut hittade jag ett förlag som ville ge ut min bok och i höst blir det verklighet. Jag måste påminna mig själv med jämna mellanrum om att det faktiskt händer.

Och ändå. Tvivlet. Kan jag skriva?

Att bli antagen av förlag borde väl fungera som en relativt bra indikator om att en faktiskt kan skriva, men jag tror att tvivlet aldrig riktigt försvinner. Därför var det så jäkla skönt att läsa igenom allt för två veckor sedan. Jag satt vid poolkanten i Argentina och läste hela manuset på en dag.

img_20170110_115539_349-kopia

Tycker det är så praktiskt att läsa på Kindlen. Det ger en känsla av riktig bok.

Och vet ni. Jag kan skriva. Det är faktiskt bra. Med det sagt kommer det så klart finnas folk som tycker det jag skrivit är skräp och dåligt, men det viktigaste är att jag och mitt förlag är nöjda och att det blir en bok.

Så du som ligger i den där gropen och tvivlar: ryck upp dig, skriv om, lär dig. Jag lovar att du kommer att bli bättre om du vägrar att ge upp.

P.S. Vill du följa min vardag så finns jag som kuggekugge på Instagram!

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Lektör, Michaela von Kügelgen, redigering, refusering. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Men jag kan ju skriva

  1. Mikaela skriver:

    Jag kommer osökt att tänka på Sällskapsresan 😀 Man får lov upprepa ett mantra för sig själv då och då, i de där stunderna av tvivel. Lycka till!

Kommentera

