Är jag författare?

Foto: Jon Krogell

Foto: Jon Krogell

En klassisk tvist i författarkretsar är när en ny författare faktiskt får börja kalla sig författare. För att få gå med i Sveriges Författarförbund eller i den svenskspråkiga Författareföreningen i Finland ska en ha publicerat två litterära verk.

Många tycker alltså att det krävs två böcker för att en ska få kalla sig författare. Andra tycker att en kan kalla sig författare då en sätter sig ner och skriver.

Egentligen är det ju knasigt om en inte får kalla sig författare då en håller sin debutbok i handen. För om en inte är författare efter en utgiven bok, vad är en då?

Själv fick jag uppträda på bokmässan i Helsingfors för första gången förra hösten – vid två olika tillfällen. Det ena var tillsammans med en skrivarkurslärare och andra kursdeltagare. Det första vår kurslärare sa var att vi alla ska kalla oss författare eftersom vi alla skriver. Vid det andra tillfället fick jag chansen att läsa högt ur mitt andra manus. Så himla pirrigt, men samtidigt så jäkla roligt. Då var jag ännu osäker på hur det skulle gå med mitt manus, ändå har jag aldrig känt mig lika mycket som författare som då.

Men det här med att kalla sig författare. På engelska är det kanske lite enklare: då kan en kalla sig writer om author känns för stort. Samtidigt blir jag lite trött på alla dessa regler. Kan vi inte bara strunta i dem? Vara författare om vi vill det?

Förra veckan deltog jag för första gången i ett evenemang ordnat av mitt förlag och i inbjudan stod det ”Förlaget hälsar våra författare välkomna till …”. När jag läste mejlet slog det in: jag har ett förlag, min debutroman ska ges ut. Då är jag väl författare?

Vad tycker du definitionen ska vara?

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Är jag författare?

  1. Bara hittepå skriver:

    Jag tycker nog att den mest naturliga brytpunkten är det första publicerade verket. Sedan kan det väl finnas olika nivåer efter det, precis som det gör i en massa andra yrken (tänker t.ex. på hur utbildade läkare först måste jobba som AT-läkare innan de kan få sin legitimation — men de kallas ju läkare för det). Kanske en utgiven bok för att vara författare och minst två för att vara Författare med stort F?

  2. Hannibal skriver:

    Själv tycker jag nog att en person som skriver är författare. Att Författarförbundet har kriterier för medlemmarna kan väl tänkas ha att göra med att titeln implicerar erfarenhet av skrivande, och kanske (som konsekvens) även förhöjd kvalitet på skrivandet. Och det kan väl i och för sig vara rimligt, men även en nybliven och/eller dålig skribent måste väl få lov att kalla sig författare?

    • kuggekugge skriver:

      Ja jag tycker också det är helt vettigt att Författarförbundet har sina kriterier! Och håller med dig om att en ska få kalla sig författare om en skriver. 🙂

  3. Johan Lindbäck skriver:

    Den här diskussionen har pågått i evigheter och lär aldrig ta slut. Författare är ingen skyddad titel, så vem som helst kan egentligen kalla sig det. Själv tycker jag att Sveriges Författarförbunds kriterier är rimliga. Jag har fått en roman utgiven och medverkat i fyra antologier, men jag kallar mig inte författare eftersom jag inte anser att jag når upp till deras kriterier. Jag kallar mig skribent.

    • kuggekugge skriver:

      Ja var och en får ju kalla sig författare om en vill det. I mina öron låter det som att du författar mycket, men om skribent känns bättre är det ju bra att köra på det! 🙂

  4. bagstam skriver:

    Svårt det där. En del säger ju att författare är en först när en blir läst. Själv hoppas jag mycket på att få kalla mig författare så att jag äntligen kan få sitta inne en hel dag i raggsockor, orimliga tights och nopprig kofta och skriva 😊

Kommentera

