Sno från livet

 

 

screen-shot-2017-02-10-at-07-38-51Det händer att jag sitter i en konversation med vänner eller bekanta och plötsligt inser, att samtidigt som jag aktivt deltar i samtalet så befinner jag mig även lite vid sidan av och observerar. Jag hör en inre röst viska: ”Kom ihåg det där som hon sa nu! Bra grej att låta mamman öppna med i kapitlet när de kommer till sommarstället”. Jag sträcker mig försiktigt efter mobilen och letar upp Anteckningar, plitar ner några stödord, med tanken att jag ska kolla lite senare och förhoppningsvis förstå vad jag skrivit. Men sedan måste jag gå tillbaka ganska omgående och reda ut vad det är jag skrivit. Annars kan det vara helt omöjligt att tyda vad jag knappat in i halvmörkret under bordet: Galme man måste kliva å sidan för de nya. Nya generationen, nya språket, nya sätt at göra skaker … försöka behålla värdighet i steget, vinkar med knotig hand, parerar för att hitta balanse, han vänder för fort – minns bilden från pappa som förklrar i köket!”. Jag är faktiskt ganska säker på att jag vet vad det betyder …

Ibland upptäcker folk att jag ”stjäl”. ”Skrev du ner vad jag sa nu? Då får du ju credda mig om det hamnar i någon pjäs eller något!”

Det mesta i min kommande bok Down under, bygger på mina egna upplevelser och minnen från min uppväxt. Så som jag minns det. Och sedan är det förstås tweakat och petat i, kanske satt i ny kontext för att passa att berättas i bokform. Flera av karaktärerna i boken bygger på riktiga personer som funnits eller fortfarande finns i mitt liv. Och även om alla namn är ändrade så finns det ju tydliga kännetecken. Jag funderar mycket på det där. Kommer några av dem att känna igen sig? Kanske tycker någon att jag tecknat ett orättvist porträtt som borde ha varit mer nyanserat. Kanske någon tycker att de borde ha större plats? Har jag ett ansvar inför de ”verkliga” personerna? Ja, det tycker jag att jag har. Men samtidigt är de mina karaktärer i min roman, som jag måste behandla så att de är med och berättar min historia på bästa sätt.

Jag tänker på vad en författarkompis till mig sa: Jag är också alltid lite orolig för om verklighetens personer ska känna igen sig alltför väl, men min erfarenhet är att antingen ser de sig själva i en karaktär som jag inte alls baserat på dem – eller så blir det som med mamma, jag tror jag har baserat två eller tre karaktärer på henne, men när hon läser så säger hon bara – ”Usch vilken hemsk människa! Hur kom du på henne?”

 

Veckans låt från  Down under-spellistan, musiken som flödade ur freestylen och räddade mina tonår.

Om ni vill få en liten inblick i min vardag, kolla gärna på mitt Instagramkonto; johanjimehn

Om johan ehn

Skådespelare, dramatiker, och snart författare, boende i Stockholm - även ganska skillad hobbybagare och vegetarisk kock.
Det här inlägget postades i Debut, Down under, Inspiration, Johan Ehn, karaktärer, research. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Sno från livet

  1. annisvensson skriver:

    Ha ha! Nu fick du mig att le stort. Jag gör också sådär. Plitar ned osammanhängande ord och meningar som jag bara MÅSTE komma ihåg till det eller det stället i mina berättelser. Jag gör det både med vänner men jag tjuvlyssnar också på tåg, caféer och andra platser där människor rör sig 🙂 Kan liksom inte låta bli. Jag använder en anteckningsapp i mobilen eller en liten skrivarbok som jag oftast har med mig i väskano när jag läser vad jag skrivit är det ibland mycket svårtolkat, precis som din text ovan… Det är så roligt att läsa om såna där små egenheter som många av oss som skriver ägnar oss åt. Tack för ett gott skratt! 🙂 Såg ingen låtlänk i ditt inlägg denna gång. Skulle det varit en länk med? Lycka till med det fortsatta skrivandet!

    • annisvensson skriver:

      Ps. Nu ser jag låtlänken så det kan du bara bortse ifrån…

    • johan ehn skriver:

      Kul att höra att du har samma erfarenheter… man måste ju få ner idéerna på en gång annars kan de ju gå upp i rök… 🙂

      Blev lite orolig där ett tag att min låtlista hade halkat ur … 🙂

      Ha det gott!

Kommentera

