Din tid kommer

Foto: Jon Krogell

Foto: Jon Krogell

En vanlig fråga till skrivande människor brukar vara: Hur länge tar det att skriva en bok? 

Tyvärr finns det inget entydigt svar på frågan. För vissa går det snabbare, för andra går det långsammare. Själv började jag skriva i januari 2013 – alltså för fyra år sedan. För två år och tre dagar sedan blev jag refuserad första gången.

Jag blev knäckt. Så klart. Jag ville ju så gärna att allt skulle hända nu nu nu. Ja, jag har världens sämsta tålamod. Jag förstod varför jag blivit refuserad men hoppades ändå att förlaget i fråga (det då enda stora finlandssvenska förlaget, nu har vi två igen) skulle ha sett potential i mig. Jag såg ju den själv. Också genom min knäckta uppenbarelse – jag visste att jag inte kunde ge upp.

Om vi snabbspolar två år och tre dagar framåt från den där första knäckande refuseringen landar vi i nutid. En nutid som jag bara drömde om för två år sedan. I går blev jag fotograferad för mitt författarporträtt, i morgon ska jag träffa min redaktör för att snacka om manuset och i höst kommer jag äntligen att få hålla boken i min hand.

selfie

Knäppte en selfie efter fotograferingen.

För en utomstående kan det kännas som världens långsammaste process och det måste jag ju också hålla med om. Det har verkligen inte gått fort. Snarare har det känts som att min tid aldrig kommer, att det fan aldrig kommer att bli en bok när allt går så himla långsamt.

Men som med precis allting i livet så ser jag att det också här finns poäng i varför allt gått som det gått. För två år sedan var jag verkligen inte mogen att bli utgiven. Nu hoppas jag att jag är åtminstone lite mer härdad och redo. Jag har samlat på mig mer erfarenhet och helt enkelt blivit en bättre författare.

Fyra år kan kännas som en evinnerligt lång tid och det är det. Men det var just de här fyra åren jag behövde för att kunna komma till den här punkten i dag. Nu tycker jag faktiskt att allt egentligen hänt rätt fort. Haha, på tal om perspektivbyte!

Så du som irriterar dig över att allt går så långsamt – andas några gånger och tänk att allt du drömmer om kommer att hända en dag om du orkar jobba vidare. Om du inte ger upp. Om du vågar tro att det ska hända. Ja då lovar jag: också din tid kommer!

P.S. Vill du följa med mer behind the scenes rekommenderar jag min egen blogg och Instagram där jag heter kuggekugge.

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Michaela von Kügelgen, refusering. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Din tid kommer

  1. Ping: När är en bok klar? | Debutantbloggen

  2. Kristina W skriver:

    Det är så värdefullt att få läsa hur ”lång tid” det har tagit för andra författare att bli utgivna. Det ger en perspektiv. Tack för att du delar med dig Michaela! 🙂

    • kuggekugge skriver:

      Tack Kristina för din fina kommentar! Men ja, för min del vill jag gärna öppna upp processen och visa att det KAN ta rätt lång tid innan nåt händer. Och det är också helt okej. Men det är ju oftast de där framgångssagorna vi får höra om (eller kommer ihåg). Lycka till med ditt skriv! 🙂

  3. Eva Karlsson skriver:

    Vilken härlig pepp. Tack!

  4. Ingrid skriver:

    Bra skrivet, fin bild och musik.

Kommentera

