När är en bok klar?

Foto: Jon Krogell

Foto: Jon Krogell

Förra veckan funderade jag på hur länge det tar att skriva en bok, nu tänkte jag fortsätta lite på samma tema och fundera kring när en bok blir klar. Är den klar då den blir antagen eller hur ser processen ut? Så här har det varit för mig:

I april i fjol träffade jag min förläggare och redaktör för första gången för att prata om mitt manus. De ställde sig positivt till det men ville att jag skulle bearbeta det för att sedan fatta ett beslut om eventuell utgivning.

Jag skrev om (fastän jag egentligen helst ville slänga hela manuset) och lämnade in en ny version under sommaren. I september var det dags för nästa träff på Förlaget. De föreslog en hel del strykningar – om jag kunde gå med på dem var de fortfarande intresserade.

Jag bläddrade i manusbunten. Det var mycket strykningar. Stora x över texten, långa linjer som markerade att den textsnutten inte var så bra. Först kände jag mig lite knäckt. Var jag verkligen så här dålig?

Men när jag tittade på manuset var inte en enda strykning onödig. I omskrivningen under sommaren hade jag babblat på som fan och det behövdes verkligen städas upp. Det var inte ens nåt kill your darlings utan rent ut sagt dålig text. Så jag strök strök strök och lämnade in en ny version. Och i december blev jag äntligen antagen.

Manusarbetet tar ändå inte magiskt slut vid antagningsbeskedet. Nu håller jag på och redigerar igen och tidigare i veckan fick jag en fråga på min egen blogg som jag tänkte lyfta fram här: Alltså, du har fått löfte om att boken publiceras, men den ska ändå bearbetas ytterligare? Kan du berätta mer om det?

Att bli antagen betyder väldigt sällan att manuset är klappat och klart och redo för tryckpressen. Verkligen inte. Eller okej, det finns garanterat författare som lämnar in manus där redaktören knappt behöver lägga till eller stryka ett kommatecken, men de flesta böcker växer fram.

De växer fram långsamt.

Tillsammans med redaktören går en igenom manuset ytterligare några vändor. Det kan forfarande finnas oklarheter eller något som är onödigt. För det mesta är det smågrejer. Ordval, ordföljd och sånt. Men det kan också vara större grejer. Att något inte känns riktigt trovärdigt och behöver slipas.

Det handlar inte om att jag på något sätt skulle vara tvungen att ge upp min egen text eller stil. Det handlar inte heller om att manuset skulle omformas och omskrivas så att den inte längre är min. Texten är och kommer alltid att vara min.

Men nu jobbar jag inte längre ensam med den.

Nu har jag en redaktör som jag kan bolla med. Hon upptäcker sånt som jag lite diskret försökt sopa undan mattan och hoppats på att ingen kommer att reagera på. Hett tips: redaktörer märker alltid sånt. Hur en än försöker dölja det.

I något skede är det ändå dags att släppa taget och är jag riktigt ärlig så ser jag också väldigt mycket fram emot den dagen. Men fram tills det ska jag redigera och bearbeta mitt manus med stödet från mitt förlag. På det här sättet ser vi till att boken blir så bra som möjligt.

Så fastän en blir antagen betyder det inte att boken är klar. Men jag skulle vilja påstå att det är då som allt det roliga börjar. Det är ju då det händer på riktigt.

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Michaela von Kügelgen, redigering. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till När är en bok klar?

  1. ynasman skriver:

    Tack, det var ett upplysande och bra inlägg! Jag hade ju också en redaktör som gjorde ombrytningen och korrekturläsning osv., så vissa detaljer finslipades ännu efter att jag hade bestämt att ge ut boken (redaktören är också lektör, det var hon som rekommenderade utgivning), men jag antar att det ändå är annorlunda om någon annan (dvs. ett förlag) ger ut boken och har rätt att ställa krav eller ge rekommendationer för att texten ska bli ännu bättre.

    • kuggekugge skriver:

      Bra om det klargjorde lite! Jag skulle inte säga att förlaget ”ställer krav” utan snarare pekar på sånt som kunde vara bättre. Nästan alltid kan jag hålla med och konstatera att de har rätt. Det handlar alltså i allra högsta grad om ett samarbete, men det är ändå min text. 🙂 Och jag är otroligt tacksam för det här samarbetet och kommentarerna. Det betyder ju bara att texten blir bättre och att jag förhoppningsvis lär mig något!

Kommentera

