Lördagsenkät: Hur förbereder/förberedde ni er inför debuten (boksläppet)?


christinas

Fotograf: Jonas Schiller

Christina:
Det är ju inte så jättelänge kvar tills Hemligheter små släpps så jag har börjat planera releasefesten så smått. Jag har också börjat fundera på vilka butiker jag ska kontakta för att se om de är intresserade av att köra signeringar och sen har jag har även börjat fila på ett pressmeddelande som är tänkt att skickas ut en vecka innan boken släpps.

Förberedelser är A och O för mig och jag älskar mina listor med saker som jag ska göra för att Hemligheter små ska hitta ut till så många som möjligt. Det svåraste att förbereda sig inför är dock vad folk kommer att tycka om den och hur jag kommer att reagera på recensionerna (om den ens får några recensioner!!), så jag väljer att inte tänka på det just nu.

 

img_6998Anna:
Jag hann inte riktigt tänka efter, det gick väldigt fort. Min bok Stockholm Psycho är en ljudboksserie, i samband med släppet tog Storytel fram en trailer och pingade den i sina kanaler, men det var ungefär allt. Storytel hade en större lansering långt tidigare när de introducerade konceptet och därefter har de släppt sina serier på löpande band kan man säga och min är en del av det. Jag har så klart ansträngt mig för promota just min serie själv på olika sätt i alla möjliga kanaler och presenterat den på alla platser som går. Jag gjorde en egen pr-strategi och plan som jag har följt.

 

 

Michaela von Kügelgen

Foto: Jon Krogell

Michaela:
Eftersom min bok kommer först i höst håller jag fortfarande på att finslipar texten med min redaktör. Samtidigt händer det mycket med omslag och katalog men själva releasen har jag inte hunnit tänka desto mer på. Jag drömmer så klart om festen (alla måste komma!) och funderar på marknadsföringen. Jag funderar lite på att trycka upp vykort med omslaget och annat smått och gott. Börjar också bli lite nervös inför eventuella recensioner samtidigt som jag otåligt väntar på att få hålla boken i min hand.

 

bildmaricakallner16Marica:
Tror att jag är i chock. Jag kan inte fatta att det snart är dags för boksläpp och releasefest. Jag har en att-göra-lista men allt jag kan tänka på är att jag ska köpa ett par fräcka dojjor till festen.

 

 

image001

Foto: Thomas Borg

Johan:
Min bok kommer ju inte förrän i augusti så jag kan fortfarande lura mig och tänka att det är låååångt kvar. Men nu i dagarna är det fotograferingar, omslagsmöten, pr-strategiträffar och idépitchningar till Bokmässan så … jag känner tydligt att det drar ihop sig. Jag nojar mycket över allt möjligt, men en fråga verkar ha tagit sig in på förstaplatsen i min hjärna: Kommer någon att vilja läsa den här boken?

Om johan ehn

Skådespelare, dramatiker, och snart författare, boende i Stockholm - även ganska skillad hobbybagare och vegetarisk kock.
Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

