Gästblogg: Anna Westphalen

anna-w

Perfekt packad skit och andra noveller som kom 2015 är min debutbok. Om jag utgår ifrån försäljningssiffrorna och en halvslappp statistisk beräkning tror jag att jag med ganska stor säkerhet kan säga att du inte har läst den. Du kan ändra på det. Men den här texten går framförallt ut på att rekommendera andra böcker. Jag vill påstå att behållningen skulle kunna vara stor, särskilt om du ställer dig frågande (läs: förtvivlad) till fenomenet synopsis.

Första rekommenderade boken: DN gav 2003 ut en serie pocket under samlingsnamnet .doc. Nummer 15 i utgivningen heter Manus och i den berättar ett antal författare hur de utför sitt hantverk. Nu hittar jag den inte i bokhyllan, men jag minns att någon, jag tror det var Kerstin Ekman eller Margret Atwood, arbetade med post-it lappar, och Torbjörn Flykt hade klart för sig hur en hel serie böcker skulle struktureras. Han hade synopsis för åratal av utveckling. Promenader var en obligatorisk del i skrivandet för någon annan. Den öppna dörren till hemliga rum var underbar att kliva in genom men huvudnumret för mig var Stephen King. Han berättade om en för mig helt okänd teknik, något som nästan verkade för bra för att vara sant. King liknade början, själva uppslaget, med något en upptäcker på stranden. Tänk dig att du är ute och promenerar längs stranden, skrev han, och funderar på inget särskilt när du får syn på något. Något särskilt. Du vet inte vad det är men det besitter en dragningskraft som får fatt i dig och du går uppmärksamt närmare. Det visar sig att det är en bit av ett skelett som sticker upp ur sanden. Du kan inte avgöra vilket djur det rör sig om. Försiktigt börjar du gräva upp det, lite i taget. Efter att ha hållit på en bra stund, har du hela skelettet i handen och kan se vad det faktiskt är. Det är en färdig bok. För King menar att det är samma sak med skrivandet som med skelettet på stranden. Något kanske okänt men betydelsefullt hamnar i blickfånget. Genom att studera detta något i alla dess beståndsdelar så som de uppdagar sig för dig, och genom att skriva dina upptäckter, menar King, kan texten växa fram. Utan att du från början visste vad du hade i din hand. I länken nedan sammanfattar King detta i råd nummer 15: ”Dig”.

Andra rekommenderade boken: Catching the Big Fish av David Lynch som egentligen handlar om transcendental meditation men också om vart meditationen leder – till kreativitet. Han berättar att många av hans filmer har sitt ursprung i just fragment, som King alltså, som han fått vittring på genom den uppmärksamhet som följer av att meditera regelbundet. Även utan meditation kan bilder eller meningar, obegripliga och utan ordning visa sig för oss utan att vi begriper varför. Det viktiga för den som vill göra en film eller skriva en bok kanske, menar Lynch, är att ha modet att hålla fast vid den där bilden och fortsätta att utforska den och dess sammanhang. Något tillsynes trivialt kan vara nyckeln.

Tredje rekommenderade texten är skriven 1962 av filmkritikern och målaren Manny Farber. I essän White Elephant art and Termite art pekar han ut skillnaden mellan det han kallade vit elefantkonst och termitkonst. Förenklat kan man säga att elefantkonsten drivs av idén om ett storverk som den sällan lever upp till medan termitkonsten drivs av nyfikenhet och vet aldrig riktigt var den till slut ska hamna. Termiten drar omkring hit och dit utan syfte och hittar intressanta stop på vägen mot ett okänt mål. ”Good work usually arises where the creators […] seem to have no ambitions towards gilt culture but are involved in a kind of squandering-beaverish endeavor that isn’t anywhere or for anything.”

Fjärde och sista texten är från BOMB Magazine Spring 2017 och en intervju av Sam Lypsite med George Saunders som jag läste just igår. De två författarna pratar om skrivandet och om hur de båda upptäcker sina historier bäst om de inte tänker alltför mycket på varken handling eller tema, utan låter det ge sig under skrivandet. Ett utbyte dem emellan låter så här när de talar om Saunders senaste roman Lincoln in the Bardo som handlar om Abraham Lincon:

George Saunders:  […]So, again, responding to the structure of the story (what the story is telling you it wants to do) rather than to some preexisting idea about the story is key.

Sam Lypsite: I find that to be really true in my work. Whatever I can think of beforehand is not very good compared to what I find when I’m just composing.

Jag känner att texten kräver en bromance-varning,  men intervjun är framförallt skön läsning för den som själv skriver.

Vem rekommenderar jag texterna ovan till? Till dig vars synopsis stinker. Till dig som fått höra att ett bra och genomarbetat synopsis är A-och-O men som bara inte förmår eftersom ditt synopsis tränger dig in i en återvändsgränd av förlamande leda. Som jag innan jag snubblade över King, Lynch och Farber. Du kan läsa de här texterna och kanske hitta ett annat förhållningssätt. När du är klar med det kan du läsa min bok och veta att jag inte hade någon aning om vart jag var på väg i någon av de berättelser som boken innehåller. Ingen aning, verkligen. Ändå fick varje berättelse både början, mitt och slut och dessutom nominerades boken till ett riktigt stort pris.

Jag hade tänkt runda av detta inlägg med att parafrasera Ingmar Stenmark, typ ”De e bar å skriv” men inser att jag istället får avsluta med att annonsera att nästa bekännelse av detta slag – om det blir någon – uppenbarligen måste behandla temat: ”Uteslutande vita amerikanska män som referenser – vad håller jag på med?”

Anna Westphalen debuterade 2015 med Perfekt packad skit och andra noveller som nominerades till Borås tidnings debutantpris. Nu är hon snart färdig med manus till nästa bok.

9789185841639_200x_perfekt-packad-skit-och-andra-noveller

Fyra länkar:

http://www.openculture.com/2014/03/stephen-kings-top-20-rules-for-writers.html

http://www.coldbacon.com/writing/mannyfarber-termiteart.html

http://bombmagazine.org/article/4871223/george-saunders

http://bokhora.se/2016/perfekt-packad-skit-och-andra-noveller-anna-westphalen/

Det här inlägget postades i Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gästblogg: Anna Westphalen

  1. Ping: Utforska idéer | Drömmen om en bok

Kommentera

