Hur många kvinnor läser du?

Michaela von Kügelgen

Foto: Jon Krogell

Jag är kvinna och huvudpersonen i min debutroman är en kvinna. Gissningsvis är det främst andra kvinnor som kommer att läsa min roman – men visst, det finns också många män som visat intresse (#inteallamän!) och jag hoppas så klart att boken ska nå så många som möjligt. För en bra historia intresserar både män och kvinnor. Så enkelt är det.

I dag firas den internationella kvinnodagen och jag tänkte att jag skulle ägna dagens inlägg åt att fundera på vem som läser vem. I regel är det nämligen så att män läser böcker skrivna av män medan kvinnor läser böcker skrivna av både män och kvinnor.

Det finns också forskning som visar att vi upplever texter olika – beroende på om det är en man eller en kvinna som skrivit den. Texter skrivna av kvinnor anses vara sämre än texter skrivna av män, det kom bland annat forskare 1984 fram till:

• Ingvars text ansågs vara genomtänkt, välskriven och övertygande.
• Ingvors rörig, oklar – och svårt att förstå vad hon egentligen ville ha sagt.

Och nu snackar vi alltså om precis samma text som personer upplever olika beroende på vilket kön författaren har. Manliga författare tenderar också att få mer synlighet och tas mer på allvar än kvinnliga författare – framförallt när det gäller relationsromaner.

Män som skriver om känslor är djupa och sanna, kvinnor som skriver om känslor är flamsiga och hysteriska. Ja jag överdriver nu, men tyvärr är det här inte jättelångt ifrån sanningen (även om läget också här är avsevärt mycket bättre än för femtio år sen).

Men själv som kvinna som skriver om kvinnor känns ju utgångsläget inte helt optimalt. Jag vill att alla ska vilja plocka upp min bok. Att det jag skriver om ska tas på allvar fastän jag är en kvinna som skriver om relationer. Det är inte trams, det är äkta.

Finns det då något vi kan göra åt det här? Så klart. Vi kan alla läsa mer böcker som handlar om kvinnor och som är skrivna av kvinnor. Jag lovar: det finns otroligt många bra såna. Själv läser jag faktiskt övervägande kvinnor, vad jag läst kan du följa med på GoodReads.

Speciellt nu på kvinnodagen vill jag komma med en liten påminnelse i form av en dikt av en mina förebilder och idoler: Märta Tikkanen. Dikten är ur diktsamlingen Århundradets kärlekssaga som utkom 1978:

Behåll dina rosor
duka av bordet i stället
Behåll dina rosor
ljug lite mindre i stället
Behåll dina rosor
hör vad jag säger i stället
Älska mig mindre
tro på mig mera
Behåll dina rosor!

Så alla män därute – behåll era rosor och köp en bok skriven av en kvinna! Eller kanske du kan rekommendera en bok skriven av en kvinna åt en man i din bekantskapskrets? Eller låna en bok av en kvinna på biblioteket?

Själv rekommenderar jag Naondel av Maria Turtschaninoff. Otroligt fin bok som borde vara obligatorisk läsning för alla. Vilken bok rekommenderar du? Nu vill jag att ni fyller kommentarsfältet med bra tips!

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Hur många kvinnor läser du?

  1. Ben Roimola skriver:

    Jag råkade läsa färdigt Johanna Sinisalos roman ”Auringon ydin” dagen före kvinnodagen. Tidpunkten var kusligt bra med tanke på bokens tema. ”Auringon ydin” berättar om ett alternativt dagens Finland där kvinnor avlats till att bara vilja behaga män och bilda familj. Rekommenderas, som egentligen allt Sinisalo skrivit.

    Jag vill också rekommendera Maria Turtschaninoff och lyfter då fram en lite äldre bok av henne, nämligen Anaché. En enormt fin och intressant roman!

  2. Anna skriver:

    Tittade efter i Goodreadsappen och kan konstatera att 9 av de 12 böcker jag läst i år är skrivna av kvinnor. 🙂

    Böcker som jag kan rekommendera är: Six of Crows och Crooked Kingdom av Leigh Bardugo, Ravenboys av Maggie Stiefvater, Systemettrilogin av Anna Jakobsson Lund, If I Was Your Girl av Meredith Russo, Skarven av Sara Lövestam, Brorsan är kung av Jenny Jägerfeldt, Du, bara av Anna Ahlund

    • kuggekugge skriver:

      Tack Anna för fina tips! Och ja, jag läser också mest kvinnor. Delvis är det ett medvetet val, delvis handlar det om att jag under de senaste åren lärt känna många fantastiska kvinnor som skriver – och då vill jag ju läsa deras böcker! 🙂

  3. Bara hittepå skriver:

    Jag blev förvånad första gången jag räknade efter och insåg att ungefär 70% av böckerna jag läst det året var skrivna av män, fastän min känsla var att jag hade läst rätt balanserat. Tror inte jag är ensam om det där att den egna uppfattningen kan ligga rätt långt från sanningen ibland.

    Bra tips! Förra året kom jag mig äntligen för att läsa Maresi och jag har hört att Naondel ska vara ännu bättre. Hoppas få möjlighet att läsa den snart. Borta hos mig har jag dagen till ära samlat några fackboksfavoriter skrivna av kvinnor – titta gärna förbi om du har lust. 🙂

    • kuggekugge skriver:

      Det är ju också så att om män och kvinnor talar lika mycket i ett sammanhang anser många att kvinnorna pratat mer och om kvinnorna pratar mindre än männen anses det gå jämnt ut. Bara som en jämförelse kring din upplevelse att du läst ungefär lika många män som kvinnor.

      Och jaaa, Naondel ÄR ännu bättre! Och tack för fackbokstipsen, ska kolla in dem!

  4. ynasman skriver:

    Jag brukar faktiskt inte tänka så mycket på om böcker är skrivna av kvinnor eller av män. Men, på lördag ska jag på seminariet ”Kvinnor i litteraturen”, som ordnas av Svenska Österbottens Litteraturförening. Min bok kommer också att finnas till salu där 🙂
    För närvarande har jag ”hittat” en ny kvinnlig författare vars böcker jag slukar, är inne på nr 3. Kriminalroman, som de flesta böcker jag läser. Elly Griffiths. Mycket bra, i min smak. Inte minst för beskrivningarna av den starka kvinnliga huvudpersonen, Ruth Galloway, som är arkeolog.

    • kuggekugge skriver:

      Låter som ett intressant seminarium! Hoppas många vill köpa din bok! 🙂 Och tack för tipset om Griffiths, det låter som nåt jag också skulle gilla.

  5. C skriver:

    Jag är en svensk man bosatt (sedan många år tillbaka) i Norge. Det är svårt att lyckas med ting till 100%, men jag försöker så gott jag kan med ”varannan-boksprincipen”; det vill säga: jag läser en bok skriven på svenska, nästa på norska, en bok skriven av en man, nästa av en kvinna. Eller i omvänd ordning. 😉 Borde kanske också läsa en del engelskspråkig litteratur, men har valt att prioritera svensk och norsk dito.

    • kuggekugge skriver:

      Det låter ju som om att du har ett väldigt bra system på gång! 🙂 Jag tror det är viktigt att vara medveten om sina val (också i något så ”trivialt” som litteratur)!

      • C skriver:

        Och så kan jag passa på att dela med mig av tre boktips (kvinnliga författare).

        – Pojkflickan av Nina Bouraoui (Algeriet/Frankrike)
        – En av oss sover av Josefine Klougart (Danmark)
        – Det finns en stor öppen plats i Bordeaux av Hanne Ørstavik (Norge)

  6. Pia Widlund skriver:

    Jag känner mig plötsligt som världens sämsta människa för jag tänker aldrig på om människor är kvinnor eller män, jag försöker se människa istället. Och vad det gäller de författare jag läser så är det ett fåtal fler män än kvinnor. Ska jag skärpa mig?? 😉

    • kuggekugge skriver:

      Att se människor är ju jättefint och inget att känna sig dålig över! 🙂 Och gällande läsandet så why not?! Eller du kan ju fundera på vad det beror på att du läser mer böcker skrivna av män? Har de fått mer synlighet i media? Är de mer hyllade? Blir du oftare rekommenderad en bok skriven av en man? Det kan kännas som små saker men har sist och slutligen mycket betydelse för vilka böcker vi väljer att läsa och vilka böcker vi pratar om.

Kommentera

