Nu!

bildmaricakallner16Tjo!
Tjoho!
Tjohej!

På lördag smäller det! Releasefesten!

Vad är det som händer i mitt skrivande nu?

 

skrivarpodden
Kerstin Önnebo kom hem till mig och jag bjöd på kaffe och hon hade med sig massa sladdar och prylar. Jag var nervös. Hela kroppen darrade och jag tappade bort orden och jag tappade bort fakta och tungan klickade mot gommen och jag svettades och jag skrattade och fnittrade. Kerstin tog det lugnt. Ställde frågor. Lyssnade. Googlade grejer när jag fick hjärnsläpp.

Jag sitter på bussen och lyssnar på avsnittet. Får ont i magen. Får panik. Jag sa pesten! PESTEN! Men det borde vara digerdöden! Vänta lite nu … Andas. Andas. Andas. Allt okej. Allt är bra. Det är bra. Det är knepigt. Knepigt att höra mig själv babbla. Jag sitter på bussen och lyssnar på mig själv! En kille sätter sig bredvid mig och han får bara inte fatta att jag sitter och lyssnar på mig själv! Kan han höra det? Ja sänker volymen. Vänta lite …

Det blev ett fint avsnitt. När chocken över att höra min egen röst lagt sig känns allt bra. Det känns jättebra! Tack Kerstin Önnebo för att jag fick vara med i skrivarpodden och tack för att du är en lugn och stabil intervjuare!

Lyssna på avsnittet här.

Ny essä
I dagarna ska jag börja skriva en ny essä. Nu letar jag. Letar litteratur. Letar i mig själv. Letar minnen. Essän är en del av examinationen på Författarskolans Litterär gestaltning och den ska vara färdig i … maj?

Vårterminen
Terminen har dragit igång och med den kommer alla kurser och workshops. Det är skitkul! Känns bra att vara tillbaka vid vitatavlan.

Läsning
Kurslitteratur, texter för lektörsutlåtande, texter från kurskamrater och kursdeltagare. Texter överallt och jag tycker om det. På kvällarna slappnar jag av och läser Harry potter och de vises sten ännu en gång. Jag kommer att skriva om Harry Potter i min nya essä – kanske mest för att få en ursäkt att läsa om böckerna på studie/arbetstid.

Releasefesten
Lördag den 18 mars, kl. 17.00. Garaget Lönngatan 30 Malmö!

Jag letar efter texter att läsa högt. Letar i min älskade lilla bok. Försöker bestämma vilken text som funkar på scenen.

Min älskade lilla bok finns i denna stund hos Caroline Degerfeldt som läser den inför festen. Hon ska leda ett samtal med mig. På scenen. Jag är inte nervös. Värmde upp med skrivarpodden!

Det blir en novelltävling: Skriv novellen på festen och förstapris är en gratis plats på en av mina distanskurser i sommar. Andra pris är romanen Levande Döda av Peter Winai.

Många vänner kommer för att fira boken med mig och jag har köpt ett par fräcka dojor till festen!!!!

Det finns ett såntdär Facebook-event för festen. Klicka här så kommer du till det.

Sammanfattning
Det är känslor och det är text och det är massor av saker som händer och det är massor av saker att fixa och jag kan bara säga att jag älskar det.

p.s Det går att provläsa min bok nu! Kolla här!

Om Marica Källner

Novellförfattare, essäförfattare, skrivpedagog. Leder kurser och workshops. Läser gärna text på scen. Tycker om att fota. Aktuell med debutboken Det som får plats, en samling noveller och essäer om novellkonst och skrivandets hantverk.
Det här inlägget postades i Debut, Det som får plats, Marica Källner, Releasefest och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Nu!

  1. Josefine skriver:

    Läser detta nu och inser att releasefesten borde vara igång just i denna stund! Hoppas att du har en lysande kväll och njuter alla känslor 🙂 Jag ska genast in och lyssna på podden.
    Sen en annan sak. Vad är det för distanskurser du ska hålla? *nyfiken*

    • Marica Källner skriver:

      Hej!
      Tack så mycket för din kommentar. Allt gick bra på festen. Det var riktigt kul och det känns skönt att det är över. Roligt att du lyssnar på podden.

      Kurserna är två olika:: Skriv i sommar – som jobbar med grunder och författarverktyg, Skrivkurs med tema feminism – som syftar till att utforska skrivandet som ett sätt att ifrågasätta och problematisera normer och strukturer.

      Om du är intresserad kan du skicka ett mejl till mig så kan jag ge dig mer utförlig kursbeskrivning :.) Skriv till: info @ maricakallner.se utan mellanslag förstås 🙂

  2. Vad roligt med releasen! Nya skor och genrep på podd inför intervju. Låter som att du är väl förberedd. Skickar ändå en lyckönskning inför imorgon och önskar dig allt gott! 😊

    • Marica Källner skriver:

      Hej!
      Tack så mycket. Mitt svar kommer sent nu, jag har varit helt utmattad efter releasen, Nu är jag återställd och allt gick fint på festen!

  3. icafischerstrom skriver:

    Bubblande känslor! Riviga känslor! Men mest bubbel verkar det som 🙂

    (En essä om HP låter spännande.)

    • Marica Källner skriver:

      Exakt så är det!

      (Ja verkligen spännande. Alltid bra också att jag får HP som i högskolepoäng av det! Nu har jag hittat en massa littvetenskapliga böcker som jag ska sätta tänderna i.)

  4. Ethel skriver:

    Jag hörde Skrivarpoddens avsnitt med dig häromdagen. Kul att lyssna till dig och om novellskrivandet konst.
    Och ha det så himla kul på releasen!

    • Marica Källner skriver:

      Kul att du lyssnade på avsnittet. Visst skriver du noveller? Har för mig att du skrev att du är med i en analogi.

      Ja jag ska ha kul på festen och slå mina nya dojor i taket fast de inte har klack.

      • Ethel skriver:

        Jo jag har varit med i ett två olika novellantologier utgivna av Ariton och Ordberoende förlag, plus att jag har två noveller publicerade på Hoi förlag. Jag gillar novellformatet, fast även fullängdsmanus.

Kommentera

