Döda mina älsklingar – Aldrig!

IMG_3643

Goodnight, my darlings, I´ll see you tomorrow. Noel Coward

Jag har en massa dokument på min dator, döpta till sånt som: ”Kanske skräp?”, ”Blivit över”, ”Inte nu”, ”Rester” och liknande. De är fyllda med idéer som inte blev av, textfragment som kan ha någon sorts potential men som inte hittat sitt forum. Där finns också nedklottrade uppslag jag inte kan tyda längre men inte vågar slänga, för tänk om jag en dag lyckas lista ut vad de betyder och inser att en av dem är premissen för min nästa roman?
Jag tycker att det är svårt att slänga. Inte att stryka, lägga undan eller ställa någon annanstans – men att avlägsna för alltid. Det vittnar båda våra källarförråd, mejlboxen, pappershögarna på kontoret, lådorna i garderoben och myllret av mappar på datorns skrivbord om.

Mitt bokmanus har en hel drös med undermappar, som har undermappar, som i sin tur har undermappar. Alla olika versioner av manuset finns kvar där, pjäsmanuset jag skrev och som allt började med, alla researchdokument, bilder som inspirerat, spellistor till karaktärer, filmklipp som hjälpt mig att minnas. Allt är sparat. I en av mapparna finns ett dokument som heter ”Småttågott”. Där hamnar allt det som inte kommer att finnas med i den slutgiltiga version som går till tryck om några veckor. När jag tittar igenom det blir jag förvånad. Det är så mycket material! Hela karaktärer som i dag är borta. Långa halvdrömscener där min huvudperson kan flyga, ett möte med en märklig kvinna som äter geléhjärtan och visar sig vara Anita Lindblom (hon som sjöng Leva livet det vill jag leva livet … ). Vissa stycken läser jag och skäms verkligen när jag tänker på att de var med i det manus jag skickade in till förlaget. Andra blir jag sittande med och undrar vad det var som gjorde att de inte platsade. Varför är de nu förpassade till byrålådan?

Kill your darlings är ett begrepp som används både på teatern, i litteraturen och inom journalistiken. Det betyder väl i korthet att du måste våga ta bort något som är en favorit men som förstör – eller inte bidrar till helheten. Jag gillar inte riktigt det uttrycket. Det stämmer inte riktigt med hur jag ser på det. Varför skulle jag döda mina älsklingar? Det verkar ju absurt och skulle bara ligga till grund för trauma och avgrundsdjup ånger. Jag tänker mer att de är delar i helheten. De kanske har varit med och drivit fram en central punkt i berättelsen, lockat mig att skrapa och gräva för att komma åt det som suttit så långt inne att jag under lång tid inte haft möjlighet att få kontakt med det. De har varit oumbärliga assistenter i processen. De fick bara inte vara med uppe på scenen. Jag markerar och klipper ut, drar över markören till ”Småttågott” och klistrar in. Tack, mina älsklingar, det är ingen fara. Ni ska inte dö. Kanske bara sova lite. Men jag tittar säkert in snart och kollar läget!

Veckans låt från  Down under-spellistan, musiken som flödade ur freestylen och räddade mina tonår.

Om ni vill få en liten inblick i min vardag, kolla gärna på mitt Instagramkonto; johanjimehn

Om johan ehn

Skådespelare, dramatiker, och snart författare, boende i Stockholm - även ganska skillad hobbybagare och vegetarisk kock.
Det här inlägget postades i Debut, Down under, Johan Ehn, Kill your darlings, redigering, research. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Döda mina älsklingar – Aldrig!

  1. johan ehn skriver:

    Hej C!
    Kul att du kände igen dig och gillade The Clash-videon! Din kommentar blev en riktigt god start på min fredag!
    Tack!

    Hälsar Johan

  2. C skriver:

    Här är det hög igenkänningsfaktor. Väldigt hög. Och i tillägg avslutas inlägget med mitt favoritband genom alla tider – The Clash. Det här är vad jag kallar för en god start på en fredag. Tack!

Kommentera

