Vågar du?

Michaela von Kügelgen

Foto: Jon Krogell

Drömmer du om att skriva en bok men funderar på om du ska våga göra det?

Skriver du en bok men funderar på om du ska våga prata om det?

Har du skrivit en bok men funderar på om du ska våga skicka in ditt manus?

Så mycket här i livet handlar om att våga. Att våga ta det första steget, det andra steget och det sista steget. Att våga berätta om en dröm handlar också om att våga ta plats. Att för hela världen berätta att en tror på sig själv.

Och det är så förbannat skrämmande.

Fastän jag hör till folkslaget med oresonligt bra självförtroende har jag också tampats med ångesten kring att blotta mina drömmar inför alla. Tänk om allt skiter sig? Tänk om jag blir refuserad? Tänk om jag ger ut min bok själv och ingen köper den? Tänk om jag blir utgiven och totalsågad?

Som sagt: det är så förbannat skrämmande att berätta för världen vad en drömmer om eftersom risken finns att det skiter på sig. Och det har det ju gjort för mig. Jag har blivit refuserad, jag har fått höra att min text inte är bra nog.

Men lyckligtvis är jag inte sån som ger upp. Jag tror faktiskt att just den biten saknas i min hjärna. Har jag bestämt mig för att göra något, då gör jag det också. Jag kanske bankar huvudet i väggen hundra gånger på vägen, men jag ger inte upp.

Och om jag berättat för andra att jag ska göra något är risken ännu mindre att jag skulle låta bli att slutföra något jag började med.

I september 2014 kom jag ut ur skrivargarderoben på min blogg. Då berättade jag för hela världen (alltså mina sju bloggläsare) att jag skrivit en roman och att jag ska skicka in den till förlag. Till mitt stora förtret kom det här inte som någon överraskning för dem som kände mig, däremot fick jag massvis med hejarop.

Och det fina är att det inte slutade där. Jag fick hejarop och stöd när jag berättade om mina refuseringar. Det fanns folk runtomkring mig som sa att jag skulle bita ihop och skriva om. Det fanns folk som kommenterade på min blogg att de väntar på min roman. Alltså nån annan än min mamma väntar på min roman – hur sjukt är inte det? Och otroligt fint.

Att jag bloggat om min skrivarresa har garanterat bidragit till att jag orkat redigera ett varv till, att jag orkat rycka upp mig och fortsätta omformulera de där meningarna jag helst av allt bara skulle slänga. Men det är ju inte själva bloggandet i sig utan alla som läst och hejat och alla som frågat de senaste 2,5 åren: när kommer din bok? Nu kan jag med stolthet och glädje svara att den kommer i höst.

Så du som funderar på om du ska våga skriva, våga prata om det och våga skicka in: snälla gör det. Det kommer endast att leda till bra saker. Jag lovar.

 

Om kuggekugge

Frilansjournalist, företagare och författardebutant hösten 2017.
Det här inlägget postades i Debut, Michaela von Kügelgen, Skrivprocessen. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vågar du?

  1. annisvensson skriver:

    Heja dig! Du vågar och jag vågar. Jobbar för fullt med boken och noveller 🙂

Kommentera

